In de week van 13 t/m 20 maart vindt de door de Open Universiteit en Kennisnet georganiseerde masterclass “Hoe maak ik van mijn leerlingen kritische webgebruikers?” plaats. Professor Saskia Brand-Gruwel van de Open Universiteit zal deze online masterclass verzorgen. Deelname is gratis, registeren verplicht.
We leven in een informatiemaatschappij. Met behulp van allerlei technologie hebben we via Internet toegang tot een schat aan informatie. We zoeken dagelijk op Internet, bijvoorbeeld om te kijken hoe laat de trein vertrekt, om informatie te zoeken op medisch gebied of om een vakantie te boeken. Studenten en leerlingen zoeken ook informatie op internet voor allerlei schoolse taken, zoals het schrijven van een werkstuk of het geven van een presentatie. Uit onderzoek blijkt het zoeken en vinden van betrouwbare en relevante informatie niet altijd eenvoudig. Vaak begint de moeilijkheid al bij het formuleren van goede zoekvragen en het genreren van goede zoektermen, maar ook het omgaan om conflicterende informatie geeft problemen. Het beoordelen en op waarde schatten van informatie gevonden op internet is dan van belang. Dit vraagt van leerlingen en studenten een kritische houding. We weten echter uit onderzoek dat het aan deze houding nog wel eens ontbreekt. Het is mede de taak van het onderwijs leerlingen en studenten deze kritische houding bij te brengen. Maar hoe ontwerp je nu het onderwijs om deze vaardigheid bij leerlingen en studenten te ontwikkelen? We willen immers dat ze in onze informatiemaatschappij hun weg kunnen vinden.
De online masterclass ‘Hoe maak ik van mijn leerlingen kritische webgebruikers?’ gaat in op de problemen die in het onderwijs worden ervaren als het gaat om de informatievaardigheden van leerlingen, op de vaardigheden die we van hen verlangen en de wijze waarop we onderwijs in deze vaardigheden kunnen vormgegeven.
In deze masterclass kunt u leren:
- welke problemen in het onderwijs worden ervaren ten aanzien van het kritisch webgebruik van leerlingen;
- welke vaardigheden van leerlingen worden verlangt, waar leerlingen problemen mee hebben en hoe dit samenhangt met onder meer persoonlijke en contextgebonden factoren;
- hoe u onderwijs kunt ontwerpen om leerlingen te stimuleren kritisch om te gaan met informatie.
De theorieën die ten grondslag liggen aan ‘information literacy‘ en ‘instructional design‘ bieden houvast voor het ontwikkelen van onderwijs om van leerlingen kritische webgebruikers te maken. U heeft na de masterclass dan ook een aantal richtlijnen in handen over hoe u het best tuw onderwijs kunt inrichten om dit doel te bereiken.
Voor wie?
De masterclass richt zich op docenten, opleiders, onderwijskundigen, ontwikkelaars en adviseurs van onderwijs en opleiding en op andere professionals die geïnteresseerd zijn in effectievere, efficiëntere of toegankelijkere vormen van onderwijs, leren of kennisdelen.
Door wie?
Deze masterclass wordt verzorgd door Prof. dr. Saskia Brand-Gruwel. Saskia is hoogleraar in de ‘Learning Sciences’ bij het ‘Centre for Learning Sciences and Technologies’ (CELSTEC) van de Open Universiteit. Ze doet samen met verschillende promovendi onderzoek naar ‘information literacy’ en ‘instructional design’. Twee promovendi, drs. Jimmy Frerejean en drs. Johan van Strien, verzorgen in het kader van deze online masterclass een paperpresentatie.
Meer informatie en inschrijven
Bent u geïnteresseerd? Schrijf u dan vóór 13 maart a.s. in via de website van de masterclass.
Deelname is gratis. Inschrijven verplicht.
Om je te kunnen inschrijven, moet je geregistreerd zijn als gebruiker van OpenU.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie