Opening Onderwijsdagen: SURF Onderwijsaward 2016 #OWD2016 #blogsOWD

Vandaag is editie 2016 van de Onderwijsdagen officieel van start gegaan met een ‘feestje’.

Na het welkomstwoord door Erwin Bleumink (lid directieraad SURF en algemeen directeur SURFnet) -waarin deze een pleidooi hield voor onderwijs op maat met behulp van ICT en meer aandacht voor verandermanagement- reikte SURF-voorzitter Paul Rullman de SURF Onderwijsaward uit.

SURF wil hiermee de ‘change makers’ in het mbo, hbo en wo in het zonnetje zetten vanwege hun bijdrage aan innovatie in het onderwijs. De winnaars van de drie categorieën zijn dit jaar:

  • Docenten: pioniers die experimenteren met onderwijsinnovatie in de praktijk. Deze onderscheiding is gewonnen door Farshida Zafar (Erasmus Universiteit Rotterdam). Zij heeft onder andere blended learning ingevoerd bij het deeltijd-onderwijs Rechten. Zij riep docenten op om te durven falen, en bestuurders om mensen te laten falen. Je moet het ook vooral gaan doen.
  • ICT- en onderwijsprofessionals: professionals die onderwijsinnovatie aanjagen en faciliteren. Deze onderscheiding is gewonnen door  Jan Haarhuis. Hij heeft een forse onderwijsinnovatie van onderop in gang gezet bij de Universiteit Utrecht (het programma Educated). Het eigenaarschap van innovaties moet volgens hem laag in de organisatie liggen, bij docenten en studenten.  Het creëren van een cultuur waarin duurzaam wordt gewerkt aan onderwijsinnovatie, noemde hij van groot belang.
  • Bestuurders: leiders die onderwijsinnovatie mogelijk maken. Deze onderscheiding is gewonnen door Anka Mulder van de TU Delft.  Zij zet zich als bestuurder vol in, onder meer om het onderwijs dankzij ICT meer toegankelijk te maken. Zij pleitte ervoor om vooral vooruit te kijken. Ook benadrukte zij het belang van diploma’s voor loopbanen, en waarschuwde zij voor een toenemende ongelijkheid ten aanzien van de toegankelijkheid van het onderwijs.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *