De tweede dag van de Online Educa Berlin 2024 opende vandaag met twee parallelle plenaire sessies. Ik heb de sessie met de titel “Transforming Education for Visionary Futures” bijgewoond.
Tijdens deze openingssessie deelden drie vertegenwoordigers van universiteiten hun visie op de toekomst van het (hoger) onderwijs. De sessie werd voorgezeten door Gilly Salmon.
De sprekers gingen in op strategische initiatieven om het onderwijs vorm te geven voor een onzekere toekomst. Daarbij benadrukten de sprekers dat je eerst een strategie moet hebben. Als je die hebt, wordt veel mogelijk (zoals investeren in curriculumherontwerp of professionalisering van medewerkers). Verder zijn partnerschappen met bedrijven en andere onderwijsinstellingen van groot belang.
Kyle Bowen, plaatsvervangend CIO van Arizona State University, opende zijn presentatie met een anekdote over de ontwikkeling van televisie. Hij benadrukte dat we hedendaagse technologische ontwikkelingen moeilijk kunnen uitleggen aan mensen uit het verleden. De huidige uitdagingen komen vooral voort uit AI, die kan worden ingezet voor creativiteit, coaching en berekeningen (dit laatste nog niet heel goed). De opkomst van generatieve AI gebeurde zonder handleiding, waardoor mensen zelf bepalen hoe en in welke mate ze AI willen toepassen.
Bij Arizona State University -die meer online dan campusstudenten hebben- staat inclusiviteit centraal, met een focus op het verbeteren van leerresultaten. AI moet hieraan bijdragen, bijvoorbeeld als hulpmiddel bij het oplossen van problemen. Een concreet voorbeeld is het ontwikkelen van een oplossing voor koraalschade door ankers, geïnspireerd door de tentakels van een octopus. Om innovatie te stimuleren heeft de universiteit een experimenteerruimte voor AI ingericht en investeert ze in digitale geletterdheid. De universiteit erkent dat AI ook een belangrijke invloed heeft op didactische methoden. Begin echter met cultuurverandering, waarbij je uitdagingen/vraagstukken van medewerkers als uitgangspunt neemt. Zoals werkzaamheden die nu veel tijd kosten, en waarbij AI kan leiden tot tijdsbesparing.
Bowen verwees naar de ‘Practiced Principles of Innovation’ en beschreef verschillende toepassingsgebieden van AI, waaronder personalisering en schrijfondersteuning. AI kan het schrijfproces verbeteren door te helpen bij brainstormen, tekstredactie en het doorbreken van schrijversblokkades. Ook bij het leren van vreemde talen biedt AI mogelijkheden: studenten kunnen bijvoorbeeld converseren over onderwerpen die hen interesseren. Daarnaast maakt AI het mogelijk om voorheen onzichtbare verhalen uit de Amerikaanse revolutie te belichten, wat bijdraagt aan een diverser historisch perspectief.
Maribell Reyes Millan, directeur Digital Education aan het Tecnológico de Monterrey, sprak over onderwijstransformatie. Hoewel ze de huidige technologie als fantastisch bestempelt, benadrukt ze dat deze geen docenten kan vervangen. Ze presenteerde hun digitale onderwijsstrategie, die niet alleen investeert in technologie maar ook in digitale vaardigheden van betrokkenen. Digital education vormt de kern van hun curriculumherontwerp, waarbij de student journey centraal staat. Ze hebben bepaald welke cursussen online, blended of fysiek worden aangeboden, waarbij zelfs fysieke lessen gebruik maken van adaptief leren en VR. De instelling beschikt over verschillende professionaliseringscentra en een op AI gebaseerde ‘skill studio’ voor ontwikkeling van medewerkers.
De integratie van technologie in didactiek vormt een belangrijke pijler van hun strategie. Er wordt onderzoek gedaan naar de effecten op leerresultaten en werkdruk. Innovatieve voorbeelden zijn het gebruik van immersief leren voor onderhandelingsvaardigheden in multiculturele contexten en het inzetten van hologrammen van docenten, waarbij studenten de virtuele docent als fysiek aanwezig ervaren. Goede communicatiekwaliteit is hierbij essentieel voor succes.
Aleks Subic, vice-chancellor en CEO van Aston University, presenteerde het concept ‘University 4.0’: een inclusieve universiteit gericht op sociaaleconomische impact en duurzaamheid, gebaseerd op een quadruple-helix innovatiemodel. Universiteiten richten zich niet meer alleen op onderwijs, onderzoek en economische innovatie, maar werken nu samen met de hele samenleving. Deze ontwikkeling sluit aan bij Industrie 4.0, waarin AI, big data en disruptieve technologieën centraal staan.
Subic beschreef hoe werk verandert door digitalisering van productie en patiëntgerichte zorg. Leren en werken raken steeds meer verweven, waarbij hij wees op de groeiende kloof in digitale vaardigheden. Net zoals het internet 50 miljoen banen creëerde, verwacht hij vergelijkbare effecten van nieuwe technologieën. Omdat technologische innovatie sneller gaat dan onderwijsvernieuwing, maken universiteiten strategische aanpassingen. Aston University focust op het ontwikkelen van ‘Power Skills’ bij studenten, waaronder ondernemerschap, digitale innovatie, AI-vaardigheden, duurzaamheid en intercultureel bewustzijn. Ze creëren hiervoor een dynamische online omgeving waarin AI een belangrijke rol speelt, bijvoorbeeld via een AI-chatbot die studenten ondersteunt bij praktische zaken zoals het opstellen van een CV.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie