OpenAI’s Sora op dit moment nog niet geschikt voor het onderwijs (zelfs niet buiten de EU)

In de bijdrage “Sora: Is OpenAI’s Video Generating Tool Helpful For Teaching?” onderzoekt Erik Ofgang de mogelijkheden en beperkingen van OpenAI’s nieuwe ‘videogeneratietool’ voor het onderwijs. Zijn conclusie: de technologie is indrukwekkend, maar er zitten nog te veel haken en ogen aan om Sora te kunnen gebruiken in het onderwijs.

Screenshot SoraHet is alweer een hele tijd geleden dat OpenAI, de ontwikkelaar van ChatGPT en DALL-E, Sora heeft aangekondigd. OpenAI heeft een krachtige marketingafdeling. Ze hebben wel meer innovatieve functionaliteiten met veel bombarie aangekondigd om deze vervolgens pas na een geruime periode beschikbaar te stellen. De tool om video’s mee te kunnen genereren is in elk geval in december 2024 publiek beschikbaar gekomen. Althans, in verschillende landen buiten de EU.

Erik Ofgang deelt zijn ervaringen met Sora. De werking lijkt volgens hem op die van ChatGPT – gebruikers typen een prompt in waarin ze beschrijven wat ze in de video willen zien. Vervolgens kunnen ze de gewenste resolutie en stijl kiezen, en meerdere versies van dezelfde prompt laten maken om de beste video te selecteren.

De kwaliteit van de gegenereerde video’s wisselt sterk, aldus Ofgang. De technologie is indrukwekkend, maar de resultaten blijven vaak achter bij de voorbeelden die OpenAI zelf heeft gedeeld. Zo kan een prompt voor een strijder in een Schotse vallei leiden tot een wat cartoonachtige zwart-wit video. Het overschakelen naar kleur verbetert het resultaat niet altijd. Met de Storyboard-functie en uitgebreidere prompts zijn betere resultaten mogelijk. Dit vereist echter meer tijd en expertise dan veel gebruikers volgens de auteur bereid zijn te investeren.

De kosten vormen volgens Ofgang eveneens een belangrijke beperking als het gaat om het gebruik in het onderwijs. Een ChatGPT Plus abonnement kost 20 dollar per maand en geeft toegang tot 1000 credits voor Sora. Aangezien een video gemiddeld 50 credits kost, kunnen gebruikers ongeveer 20 video’s per maand maken. Dit maakt grootschalig gebruik in het onderwijs lastig.

De technische mogelijkheden van Sora zijn wel veelbelovend. Als de tool goedkoper en gebruiksvriendelijker wordt, zijn er verschillende toepassingen denkbaar in het onderwijs. Bij schrijflessen kunnen lerenden bijvoorbeeld hun verhalen visualiseren via Sora. Docenten kunnen vooraf video’s maken om lessen te verlevendigen of bepaalde concepten te illustreren, zoals de beweging van planeten rond de zon.

Er zijn volgens Ofgang echter nog wat technische problemen. De website van OpenAI is traag en lijkt nog in de testfase te zitten. Gebruikers krijgen regelmatig foutmeldingen en moeten hun prompts opnieuw invoeren. De auteur schrijft dat dit vooral vervelend is omdat het om een betaalde dienst gaat.

De huidige versie van Sora is dan ook nog niet praktisch voor gebruik in het onderwijs. Technisch onderlegde docenten kunnen er wel mee experimenteren, maar voor de meesten is de tool nog te complex en te duur. Er zijn op dit moment andere AI-tools die handiger en nuttiger zijn voor het onderwijs. De technologie ontwikkelt zich echter snel, dus het is de moeite waard om Sora te blijven volgen. Als de gebruiksvriendelijkheid verbetert en de kosten dalen, kan de tool in de toekomst volgens Ofgang wellicht wel van waarde zijn voor het onderwijs.

Mijn opmerkingen

Het valt me op dat Erik Ofgang eigenlijk niet ingaat op het gebruik van Sora-video’s als kennisclips of voor instructies. De beperkte lengte van de video’s maakt dat Sora hiervoor vooralsnog nauwelijks geschikt is. Ofgang staat ook niet stil bij het energieverbruik dat deze applicatie met zich meebrengt. Op dit moment lijken er bovendien inderdaad betere alternatieven te zijn waar overigens ook een prijskaartje aan hangt. Als het gaat om educatieve doeleinden, hoeven we we dus niet rouwig om te zijn dat Sora op dit moment nog niet gebruikt kan worden binnen ons land. Zoals echter wel vaker geldt op het gebied van generatieve AI: de technologie wordt steeds krachtiger. Het blijft belangrijk om deze ontwikkeling te blijven volgen. Verder is het ook zinvol om verder te kijken naar de educatieve toepassingen van video, zoals we deze momenteel kennen (zoals minutendurende kennisclips).

Mijn bronnen over (generatieve) artificiële intelligentie

Deze pagina bevat al mijn bijdragen over (generatieve) artificiële intelligentie, zoals ChatGPT.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *