OpenAI wil online cursussen combineren met chatbots

OpenAI, de ontwikkelaar van onder meer ChatGPT en DALL-E, streeft ernaar dat chatbots door docenten geïntegreerd kunnen worden binnen online cursussen. OpenAI probeert al geruime tijd een voet tussen de deur van het onderwijs te krijgen.

chatbotUiteraard kunnen docenten met behulp van ChatGPT al eigen GPT’s ontwikkelen die, bijvoorbeeld, gebruikt kunnen als AI-tutor. Dit werkt op dit moment nog los van een leermanagementsysteem of ander leerplatform. Verder zijn meerdere leveranciers van leertechnologie al bezig generatieve AI-toepassingen te integreren binnen hun toepassingen. Je kunt dan via de betreffende leertechnologie bijvoorbeeld met behulp van AI een quiz of enquête samenstellen.

OpenAI wil echter een stap verder gaan met de integratie van aangepaste chatbots in online cursussen. Docenten kunnen hun eigen “GPTs” creëren die aansluiten bij hun digitale lesprogramma’s.

Siya Raj Purohit, lid van OpenAI’s go-to-market team voor onderwijs, vertelde onlangs tijdens een evenement dat deze ontwikkeling weliswaar nog niet onderdeel is van het huidige werk, maar wel op de planning staat. Er zijn bovendien al door docenten ontwikkelde GPT’s beschikbaar die door lerenden gebruikt kunnen worden.

TechCrunch schrijft dat OpenAI het onderwijs als een belangrijk groeimarkt beschouwt en al stappen heeft gezet om deze markt te betreden. In september werd Leah Belsky, voormalig chief revenue officer van Coursera, aangenomen als de eerste ‘education general manager’ van OpenAI. Haar taak is om OpenAI’s producten naar meer onderwijsinstellingen te brengen. Daarnaast lanceerde OpenAI in de lente ChatGPT Edu, een versie van ChatGPT speciaal ontworpen voor universiteiten en hogescholen.

TedCrunch refereert ook aan Allied Market Research die berekend hebben dat de AI-markt in onderwijs binnen een decennium $88,2 miljard waard kan zijn. Toch schijnt de groei traag te verlopen, mede door sceptische docenten. De GPTs die Purohit beschreef, zouden kunnen lijken op Khanmigo, een chatbot die Khan Academy in samenwerking met OpenAI lanceerde. Khanmigo biedt lerenden tips over huiswerkopdrachten, toetsvoorbereiding en meer, en is geïntegreerd met Khan Academy’s educatieve contentbibliotheek.

Khanmigo blijkt echter ook fouten te maken, zoals bleek uit een test door The Wall Street Journal in februari. De chatbot had moeite met basiswiskunde en corrigeerde fouten niet altijd wanneer daarom werd gevraagd. Purohit benadrukte dat de technologie voortdurend verbeterd wordt en dat het doel is om deze verbeteringen toe te passen in onderwijssituaties.

Toch blijven docenten volgens TedCrunch sceptisch. Een recent onderzoek van het Pew Research Center laat zien dat een kwart van de docenten uit het zogenaamde K-12 onderwijs vindt dat AI-tools meer schade berokkenen dan nut hebben. Een aparte enquête door de Rand Corporation en het Center on Reinventing Public Education vond dat slechts 18% van de K-12 docenten AI in hun onderwijs toepast.

Mijn opmerkingen

Een doordacht gebruik van generatieve AI-toepassingen voor leren, opleiden en onderwijs kan zeker toegevoegde waarde hebben voor lerenden en docenten. De scepsis, die veel docenten volgens TedCrunch ten aanzien van AI-tools hebben, deel ik eigenlijk niet. Generatieve AI-applicaties kunnen, mits goed gebruikt, de kwaliteit en flexibiliteit van het onderwijs verbeteren (denk aan het geven van feedback op een eerste versie van een product) en de werkdruk van docenten helpen verminderen (bijvoorbeeld door toetsvragen voor formatieve toetsen te ontwikkelen). De integratie van generatieve AI-toepassingen binnen een digitale leeromgeving is wat mij betreft dan een goede zaak. En het zou mooi zijn als docenten in staat zijn zelf ontwikkelde GPT’s naadloos te integreren binnen opleidingsonderdelen binnen een LMS. Een belangrijk aandachtspunt bij het gebruik van GPT’s binnen online en blended leren is wel het gebruik van persoonsgegevens en andere vertrouwelijke informatie. Een lerende zou bijvoorbeeld een GPT van een docent moeten kunnen gebruiken zonder zelf een account bij ChatGPT te hoeven hebben.

Een goed voorbeeld hiervan is de mogelijkheid om binnen het LMS itslearning met behulp van ChatGPT een enquête samen te stellen. Daarbij maak je als docent gebruik van een ChatGPT-account van itslearning. Iets vergelijkbaar zou ook gerealiseerd kunnen worden voor AI-tutoren die docenten in ChatGPT (of Claude of andere AI-applicaties) hebben ontwikkeld.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *