Inside Higher Ed en Phil Hill besteden aandacht aan het project Blue Sky van Pearson (in samenwerking met het bedrijf Gooru). Dit project moet het docenten mogelijk maken om open educational resources (OER) te zoeken en te vinden, en deze in combinatie met materialen van Pearson te combineren tot effectieve leerarrangementen. Een initiatief dat gemengde gevoelens oproept.
In de praktijk blijken docenten het erg lastig te vinden om open educational resources op een effectieve manier te vinden. Bovendien wordt er in toenemende mate druk uitgeoefend op het onderwijs en uitgeverijen om de kosten van onderwijs te verlagen. Daarom is Pearson met het project Blue Sky begonnen.
“If you can’t beat them, join them“, concludeert Inside Higher Ed. Dit magazine laat ook David Wiley aan het woord, die vraagtekens stelt bij het feit dat OER worden gecombineerd met aanbod van maar één educatieve uitgeverij. Wiley stelt ook dat Pearson niet de eerste is die probeert zoeken in OER-repositories te verbeteren.
Phil Hill schrijft bovendien dat er twijfels zijn aan Pearson’s oprechtheid:
Will Pearson play fair? Not everyone shares this optimistic view on the announcement, and there is a healthy dose of skepticism in the OER community about Pearson’s intentions. The biggest question seems to be whether the search engine or portal display will be tweaked to favor Pearson content. Favoring paid content would seem to me to be a colossal mistake and not worth the risk, but we should watch to search results are based on relevance.
Hij vraagt zich ook af in hoeverre Pearson dit initiatief daadwerkelijk gaat ondersteunen.
Mijn reactie:
- De combinatie van OER en commerciële content biedt kansen voor het onderwijs, maar leidt ook tot nieuwe uitdagingen. Bijvoorbeeld: ik als auteur stel materialen vrij beschikbaar onder de voorwaarde dat bewerkte materialen ook als OER beschikbaar komen. Hoe combineer je dat met niet-vrij te gebruiken materialen?
- In Nederland heeft Wikiwijs een vergelijkbare functie. Dit initiatief wordt door de overheid bevorderd, en door een non-commerciële organisatie, Kennisnet, gecoördineerd. Dit voorkomt dat een commerciële partij het ‘spel niet eerlijk speelt’. Het is wel de vraag of Wikiwijs ervaren knelpunten op het gebied van het vinden van OER voldoende helpt voorkomen. Dit heeft namelijk ook met het volgende punt te maken.
- Ik vraag me af of de complexe vindbaarheid van OER niet ook te maken heeft met de vaak zeer specifieke vragen van docenten (ik zoek een app/ game/bron voor leerdoel X en doelgroep Y). Bovendien werken veel docenten om allerlei redenen met vaste methodes.
- Pearson is bezig met innovatie. Men denkt mede op basis van technologische ontwikkelingen na over missie, kerntaken en businessmodel. En men experimenteert daarmee. Dat is positief. Pearson is bijvoorbeeld ook eigenaar van elektronische leeromgevingen (waaronder de gratis omgeving Open Class). De volgende week is Pearson de belangrijkste sponsor van de Online Educa Berlijn. Het is nog onduidelijk waar dit eindigt.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Wilfred,
Punt 3 van jouw reactie is voor mij een van de grootste uitdagingen die de open wereld heeft bij het vindbaar maken van de materialen (in Nederland of wereldwijd). Kunnen zoeken op deze hele specifieke eigenschappen (leerdoel X, doelgroep Y) betekent ook het metadateren van de content zodat dat mogelijk wordt. En juist daarbij zie je veel dat dit niet tot op dat detail gebeurt (mede omdat dit in de NL-LOM standaard ook niet verplicht is), maar ook dat leermateriaal vaak in veel contexten gebruikt kan worden die een metadateerder niet allemaal voorziet. Verrijken van de metadata is dan nodig, maar hoe krijg je iemand ertoe om dat te gaan doen (metadateren is per definitie een altruïstische bezigheid, dus de “what’s in it for me” vraag is niet direct duidelijk voor een gebruiker). Technologieën als linked data en semantisch web zouden hier oplossingen voor moeten bieden.