Openness and the Future of Assessment stipt een boeiend issue aan: het beoordelen van deelname aan open education. De in opkomst zijnde Open Badge Infrastructure (OBI) biedt daar geen oplossing voor, blijkt. Het gebruiken en analyseren van ‘big data’ wel?
The Open Badge Infrastructure (OBI) provides a standard, interoperable system for issuing, managing, and displaying credentials on which educational innovations can be built more quickly and less expensively than before OBI existed.
Mensen participeren bijvoorbeeld in vrij toegankelijke leeractiviteiten, bestuderen open educational resources (OER), en willen uiteindelijk worden beoordeeld. De badges zelf zijn namelijk de beloning van mensen die beoordeeld zijn. Volgens de auteur is er daarom een grote kans voor een open assessment infrastructuur die de kloof tussen OER en OBI moet overbruggen. De auteur ziet vormen van alomtegenwoordige “in-place” assessments voor zich. Net zo eenvoudig als het updaten van de status.
Beoordelingen zouden dan plaats vinden op basis van het analyseren van online gedrag waar zeer veel data over beschikbaar is (‘big data’). Met betrekking tot privacy schrijft de auteur:
When sufficient value is available, we are typically willing to pay with personal data.
Dat er nieuwe manieren van beoordelen moeten komen om de kloof te slechten tussen open education en open badges is evident. Maar ik vind dit te gemakkelijk. Wat zeggen dergelijke data nu echt over je ontwikkeling en je bekwaamheden? Om nog maar te zwijgen over aspecten als autorisatie en authenticatie.
Via Stephen Downes
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie