Ook een docent kan een negatieve digitale identiteit ontwikkelen…

Dankzij social software is het eenvoudiger geworden om online te publiceren. Daarmee kun je een krachtige digitale identiteit ontwikkelen. Aan de andere kant kunnen 'bepaalde' foto's en films je digitale identiteit ook schade berokkenen.

Dat niet alleen jongeren zich daar bewust moeten zijn, illustreert de bijdrage A Professor's Mooning Is Captured on YouTube. Tijdens een debatwedstrijd krijgt een excentrieke docent (ik moest even aan Monty Python denken) het aan de stok met een jurylid. Daarbij laat hij z'n broek zaken (moonen). De bijeenkomst wordt echter gefilmd, en het fragment verschijnt op YouTube.

Inmiddels is het fragment bijna tweehonderdduizend keer bekeken, en daardoor een heuse rel geworden. Alumni van de betreffende universiteit (in de VS een belangrijke bron van inkomsten voor onderwijsinstellingen) dringen aan op stappen. Het bestuur van de universiteit beraadt zich op stappen.

Opvallend: de beste man schijnt les te geven in debatteren, maar heeft zelf nogal een 'aparte' stijl van discussiëren. Kijk zelf.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. De video is ondertussen offline gehaald, maar is natuurlijk door anderen opnieuw online gezet.
    Elke lesgever ter wereld moet zich dezer dagen bewust zijn van het gevaar die videobeelden op internet inhouden. Dat iedereen beelden zomaar online kan zetten is een beangstigende gedachte. Dat er soms stiekem wordt gefilmd (hier niet), maakt het des te erger. Tot op een bepaald niveau kan je stiekem filmen voorkomen door gsm’s te verbieden in je leslokaal, maar hoe controleer je dat in een groot auditorium?
    Opletten dus in het onderwijs, want het feit dat we een voorbeeldfunctie hebben maakt het allemaal net iets erger. En die broek houdt je beter netjes aan 😉

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *