Mensen blijken emotioneel gehecht te zijn aan hun smartphone. Dat zou wel eens een verklaring kunnen zijn voor het afleidende gebruik ervan binnen het onderwijs.
In nog geen tien jaar tijd zijn smartphones in de Westerse wereld alomtegenwoordig geworden. Vooral jongeren gebruiken ze massaal. Twee onderzoekers hebben nu via een vragenlijst onderzocht of dit grootschalige gebruik een serieuze emotionele factor heeft.
Dat blijkt inderdaad het geval te zijn. De technologie en de wijze waarop smartphones connectiviteit bevorderen leiden er toe dat mensen in toenemende mate emotioneel gehecht zijn aan hun smartphone:
It is the ease with which smart phone can be used, the need to keep them close, the ability to pour out one’s life into the apps and networks to which it connects and the customisation and personalisation options of a smart phone that bring emotional baggage to ownership, the team suggests.
Mensen hebben een emotionele behoefte aan sociaal contact en verbondenheid. Smartphones lijken deze behoefte op een effectieve manier te bevredigen. En altijd en overal. De keerzijde is dat we daardoor afgeleid worden om andere belangrijke zaken te doen. Binnen het onderwijs speelt dit aspect een grote rol.
Volgens mij zijn er meerdere strategieën mogelijk om deze afleiding hanteerbaar te maken. In de eerste plaats moeten we ons leren te beheersen. Dat kan onder meer doordat we ons bewust worden van de beperkingen van een overdadig gebruik van smartphones. Op de tweede plaats zouden we moeten kijken op welke manier die andere belangrijke zaken ook kunnen helpen die behoefte aan emotionele gehechtheid te bevredigen. Vanuit deze optiek kun je dan ook pleiten voor meer leren in interactie of samenwerkend leren.
Hoe kijken jullie hier tegen aan?
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Kom een keer bij mij in de les kijken! Mijn lln gebruiken kleurtjes en een wit blaadje in de les gelukskunde en mogen ook hun gsm aan. Prachtig werken zo. Ik word heel moe van al het geklaag in het onderwijs over gsm, wat de kids niet doen,,, ga eens allen out of the box. Waar gaat het eigenlijk om? Met het hele onderwijs langs de standjes op de NOT slenteren of.. durven wij kleur te bekennen? Ik kom vaker in Taize en daar zie je het tegenovergestelde van de gsm kultuur die jij, terecht beschrijf en benoemt. http://vimeo.com/51330362 ..Mooi mengen.. noem ik het!
Ik moet inderdaad eens een keer bij je in de les komen kijken. Ben benieuwd hoe docenten high tech en high touch in de praktijk brengen.