Ik ben vanavond onderweg naar Berlijn, waar morgenvroeg de pre-conferences van de Online Educa Berlijn van start gaan. Eén van de ontwikkelingen waar ik de komende dagen meer van verwacht te horen is het learning experience platform. HT2Labs spreekt daarbij van een “eLearning Evolution”.
Zij plaatsen deze ontwikkeling tegen de achtergrond om binnen organisaties een “engaging and effective culture of learning” te realiseren. Veel werknemers hebben namelijk redelijk wat weerstand ontwikkeld tegen de klassieke leermanagementsystemen. Lerenden hebben weinig keuzevrijheid, weinig controle en weinig ruimte om te werken aan individuele leerdoelen.
Volgens HT2Labs ben je vandaag de dag -mede dankzij xAPI- echter in staat om allerlei leeractiviteiten te monitoren en kun je werknemers ondersteunen in het ontdekken van en participeren in verschillende betekenisvolle leermogelijkheden.
Het learning experience platform (LXP) vormt dan
A single point-of-access, composed of integrated technologies offering many capabilities for all your learner needs.
Het gaat daarbij om het cureren van relevante content, het ontwikkelen van leerpaden, mogelijkheden om vaardigheden te ontwikkelen en om het voorzien van gepersonaliseerde content. Verder faciliteert een LXP samenwerking, kennis delen en informeel leren. Je kunt hiermee ook bijvoorbeeld werkplek leren erkennen.
Dit betekent dat een LXP de werknemer centraal stelt, en niet de manager (meer grip op het eigen leren; wat betreft inhoud als activiteiten). Ook dient een LXP organisaties beter in staat te stellen de impact van leren in kaart te brengen. Een LXP neemt namelijk “skill gaps” als uitgangspunt van leerpaden. Dit is m.i. overigens een nogal ‘instrumentele’ benadering van leren en ontwikkelen die minder uitgaat van behoeften van lerenden, maar vooral van ‘tekorten’ en van ‘aanpasbaarheid’.
Een LXP is ook een meer open systeem. Er wordt niet alleen gebruik gemaakt van bronnen die de organisatie toegankelijk maakt. Ook externe bronnen kunnen worden gebruikt. Verder wordt gebruik gemaakt van gepersonaliseerde inhoud en ‘slimme’ aanbevelingen (denk aan Netflix), van samenwerkend leren tussen lerenden en van reflectie op ervaringen of activiteit.
HT2Labs stelt:
It is these distinct new features as well as the impact-focused, professional development training that ensures the LXP is the new learning experience your learners will want to be a part of.
Je zult het inmiddels wel gemerkt hebben: HT2labs heeft ook een LXP in het product portfolio ;-).
Toch hebben zij een punt met de kritiek op LMS-en. Deze gaan meestal onvoldoende uit van behoeften van lerenden, en zijn vooral sterk in het managen van het leren. Er is bovendien meer behoefte aan tooling voor daadwerkelijk online samenwerken en aan een meer open omgeving, die ook nog eens veel vriendelijker in gebruik is.
Ik ben dan ook benieuwd of ik de komende dagen kennis ga maken met learning experience platforms, en vooral met ervaringen met deze platforms.
Vragen die ik daarbij heb, zijn:
- Houden deze platforms daadwerkelijk rekening met een breed scala aan persoonlijke leerbehoeften, of richten zij zich eenzijdig op kwalificatie (en niet op integrale beroepsvorming)?
- Bieden deze platforms daadwerkelijk ruimte aan controle door lerenden, of is sprake van ‘schijncontrole’?
- Hebben we echt te maken met andere systemen of noemen de leermanagementsystemen van weleer zich inmiddels learning experience platform? Of is vooral sprake van een ‘schil’ om een leermanagementsysteem heen?
- In hoeverre houden deze platforms ook rekening met leerinhouden die werknemers gewoon moeten bestuderen (vanuit het oogpunt van compliancy of omdat hun werk dit vereist)?
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Ik ben erg benieuwd wat je hierover tegenkomt. In het hoofdprogramma en de pre-conference events kom ik niet veel tegen waaruit je zou kunnen afleiden dat het om learning experience platforms gaat.