De SkillsMeter is een methode- en sectoronafhankelijke applicatie voor het formatief evalueren van de zogenaamde ’21e-eeuwse vaardigheden’ en executieve functies. Wat is de relatie van deze applicatie met bouwstenen voor een effectieve didactiek?
Deze vraag stelde initiatiefnemer van dit instrument, Adri Pijnenburg, mij een tijd geleden.
De SkillsMeter is een applicatie waarbij de lerende, docenten/mentoren, stagebedrijf/ouders aan de hand van aspecten in fasen van opdrachten aangeven hoe lerenden functioneren. Hoe bewaren lerenden bijvoorbeeld informatie tijdens de oriëntatiefase van een opdracht? Hoe respecteren lerenden de privacy?
Nadat de vragenlijst is ingevuld, genereert de app een rapportage. In de rapportage zie je bijvoorbeeld hoe de verschillende ‘soft skills’ worden geëvalueerd door de lerende, docenten/mentoren en stagebedrijf/ouders. Alle ‘soft skills’ uit leerplannen van primair onderwijs t/m mbo worden zo zichtbaar gemaakt.
Dit instrument is dus geen tool waarmee je deze vaardigheden kunt ontwikkelen. De tool gaat er ook niet van uit dat je deze vaardigheden separaat of geïntegreerd ontwikkelt. Verder betreft het zogezegd een formatieve evaluatie. De lerende krijgt er dus geen ‘cijfer’ voor.
De bouwstenen voor een effectieve didactiek (‘Wijze lessen’) hebben vooral betrekking op hoe er geleerd wordt. Dat is bij deze applicatie niet het geval. Je zou wellicht kunnen stellen dat deze app als vorm van formatief evalueren een toepassing is van het gebruik van leertechnologie voor toetsing als leer- en oefenstrategie. Lerenden oefenen de betreffende vaardigheden echter niet met behulp van deze tool.
Ik denk echter zelf dat deze applicatie bij kan dragen aan het geven van feedback die lerenden aan het denken zet over de ontwikkeling van zogenaamde ‘soft skills’. Dat is echter deels sterk afhankelijk van de wijze waarop de uitkomsten in de rapportage worden gebruikt. Al is het krijgen van een beeld van je ontwikkeling op zich ook al nuttig.
Nota bene
Ik heb onvoldoende zicht op de SkillsMeter om uitspraken te doen over zaken als validiteit en betrouwbaarheid. De ontwikkelaars stellen ook dat er een relatie is tussen de zogenaamde ’21e-eeuwse vaardigheden’ en executieve functies. Ik durf daar geen uitspraken over te doen. Daarvoor heb ik me onvoldoende verdiept in deze materie. Verder is de term ’21e-eeuwse vaardigheden’ omstreden (de vaardigheden zelf m.i. niet).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie