Tijdens de Managementconferentie van het Consortium voor Innovatie verzorgt mijn collega Liesbeth Kester een verdiepingssessie over curriculuminnovaties volgens de methodiek “Ontwikkelen van Praktijkgerichte Opleidingen” (OPO).
Het is cruciaal voor de kwaliteit van een opleiding dat deze aansluit op de praktijk. Goed scoren op dit criterium vergt een omslag van kennisgericht onderwijs naar praktijkgericht onderwijs. Om die omslag te maken is een innovatie van (delen van) het curriculum nodig. Daarvoor heeft de Open Universiteit de methodiek “Ontwikkelen van Praktijkgerichte Opleidingen” (OPO). Deze aanpak is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.
OPO is ook het onderwerp van deze verdiepingssessie. Daarin laat prof. dr. Liesbeth Kester de deelnemers kennismaken met OPO en ze past deze ook toe op basis van een vereenvoudigde casus. Er wordt aandacht besteed aan (her)ijking van de kwaliteitseisen van de opleiding op de praktijk, het formuleren van realistische leertaken en het integreren van theorie en kennis in praktijkvakken.
De verdiepingssessies op donderdagmiddag 11 april duren twee uur. In haar sessie gaat Liesbeth dus actief aan de slag met de deelnemers. Daarom kunnen ook maar maximaal 25 mensen deelnemen aan haar sessie.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie