Ontwikkelen en verzorgen van online en blended learning

Vandaag heb ik voor medewerkers van de universiteit van Tilburg een online sessie verzorgd over het ontwikkelen en verzorgen van online en blended learning.

Ik ben daarbij ingegaan op de vraag waarom het gebruik van leertechnologie niet vanzelfsprekend leidt tot goede leerresultaten. De technologie wordt gebruikt voor activiteiten waarvoor de technologie niet geschikt is. We gebruiken de leertechnologie niet op een effectieve manier. Wat we weten over leren en onderwijs passen we niet altijd toe op online leren. Ik heb dat geïllustreerd aan de hand van een aantal voorbeelden.

Vervolgens ben ik ingegaan op zes belangrijke didactische principes die toegepast zouden moeten worden bij online en blended learning:

  • Studenten leren effectiever als ze de inhoud op een actievere manier verwerken. Ik heb daar verschillende voorbeelden van gegeven.
  • Activeer voorkennis. Daarover heb ik deelnemers na laten denken in break-out rooms.
  • Gebruik toetsen als leeractiviteit.
  • Gebruik leertechnologie voor het geven van feedback die studenten aan het denken zet.
  • Bevorder reflectie bij lerenden.
  • Bereid studenten voor op online leren (en valkuilen).

Daarna ben ik ingegaan op een stappenplan voor het ontwikkelen van online en blended learning. De Open Universiteit kreeg afgelopen voorjaar veel vragen over het ontwikkelen en faciliteren van online en blended learning. We hebben onder meer een cursus ontwikkeld waarbij docenten een online of blended leereenheid ontwikkelen. Ze krijgen feedback op het ontwerp en een OU-certificaat. De Universiteit van Tilburg vroeg ons om een eigen cursusomgeving voor hun docenten, in het Engels en Nederlands. Die hebben we gerealiseerd.

Ik heb het stappenplan toegelicht dat binnen deze cursus wordt gebruikt, en deelnemers in een break-out room laten nadenken over één stap.

Hieronder vind je mijn slides:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *