Ontwerpprincipes voor een (3D) leeromgeving (#in)

Niemand lijkt het nog meer te hebben over SecondLife. En toch verwacht ik dat we komende jaren nog veel gaan horen over het gebruik van 3D voor leerdoeleinden. Ik heb een aantal jaren geleden als beweerd dat SecondLife een hype is, en 3D een trend.

Daarom vind ik dit overzicht met ontwerpprincipes voor 3D leeromgevingen van Karl Kapp relevant (uiteraard gebruikt Kapp het als prikkel om zijn boek aan te schaffen). Eén van de vragen bij het eerste principe ligt voor de hand, maar wordt volgens mij te weinig gesteld, ook als het gaat om andere applicaties:

Is and 3DLE the most efficient and effective mechanism for transferring the learning?

Volgens mij zijn deze ontwerpprincipes breder toepasbaar dan alleen bij 3D leeromgevingen, en goed te combineren met het TPACK-model. De principes zijn niet waardevrij.  Er zit een duidelijke visie op leren en ontwikkelen onder. Die zou je volgens mij eerst expliciet moeten maken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. Bijzonder interessante invalshoeken. Ik zou er graag inhoudelijk op ingaan. Immers, het initiatief nemen tot een 3D leeromgeving is geboren uit de visie dat binnen een dergelijke omgeving ook rlevante content moet worden aangesproken om bijvoorbeeld een spel te vullen. De verhaallijn is al een complex ding, aangezien die generiek te pruimen moet zijn, terwijl tegelijkertijd het aanbod van inhoud weer toegesneden moet zijn op de speler -ik redeneer gemakshalve even vanuit de gaming invalshoek- Second Life schiet daarin tekort. Linden Lab heeft zich tot dusverre niet bewogen richting Serious Gaming en het lijkt er zelfs op dat hun Europese avontuur al binnen een half jaar is afgeblazen.
    Met betrekking tot transfer zou ik durven stellen dat de integratie van LCMS en game engine een voorwaarde is om tot een goede -grotendeels geautomatiseerde- registratie te komen van de opgedane competenties in een vrtuele en gesimuleerde werkelijkheid. Daar hoort bij dat je aan het eind van een sessie, opdracht in real life moet mogen toetsen of je het ook echt snapt en kan.
    Belangrijk bij dit alles is dat het materiaal toegankelijk is op ieder gewenst moment, en dat mensen die leren niet hoeven te wachten tot ze de juiste plaats of de juiste persoon tegenkomen die bepaalde talenten weet vrij te maken.
    Tot zover. Wil wel meer schrijven, maar moet nog even wat anders voorbereiden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *