Ontwerpen van blended onderwijs met behulp van DARE

Wiebe Dijkstra is bezig met het beschrijven van de Delft Approach for (Re)designing Education (DARE). Dit is een gestructureerde aanpak voor het (her)ontwerpen, ontwikkelen, implementeren en evalueren van blended onderwijs.

Stappen Delft Approach for (Re)designing Education
Bron: https://blendingyoureducation.nl/dare/

DARE is geïnspireerd door het Carpe Diem Learning Design model van Gilly Salmon, en het resultaat van jarenlange ervaring met meer dan 100 ontwerptrajecten.

DARE bestaat uit acht stappen die docententeams door het hele ontwerpproces leiden:

1. Coffee Date: Een verkennend gesprek om de geschiktheid van DARE te bepalen.
2. Kick-off: Een startbijeenkomst voor teamvorming en doelstellingen.
3. Blueprint: Het formuleren van aspiraties van een onderwijseenheid en analyse van de onderwijseenheid
4. Storyboard: Een visuele weergave van het ontwerp van de onderwijseenheid, inclusief constructive alignment en leeractiviteiten. Vaak voegt men hier nog een extra storyboard review aan toe.
5. Prototyping: Het ontwikkelen van concrete voorbeelden van leeractiviteiten.
6. Planning: Het opstellen van een tijdlijn en taakverdeling.
7. Development: De daadwerkelijke uitwerking van materialen en activiteiten.
8. Run: De uitvoering van de onderwijseenheid.
9. Evaluation: Beoordeling van zowel de onderwijseenheid als het ontwerpproces.

Deze stappen worden de komende tijd verder uitgewerkt op de weblog van Wiebe.

Hij schrijft verder onder meer dat de methodiek flexibel toepasbaar is, zowel integraal als modulair, en gebaseerd is op belangrijke principes zoals constructive alignment, backward design en teamwork. Het ontwerpproces vindt plaats door een team dat bestaat uit minimaal uit twee docenten, een student-assistent en een onderwijsadviseur, onder leiding van een gespecialiseerde DARE-facilitator.

DARE kan worden uitgevoerd in losse sessies of als intensieve ontwerp bootcamp, afhankelijk van de behoeften en mogelijkheden van het team. De methode maakt gebruik van zowel digitale als analoge hulpmiddelen om het ontwerpproces te ondersteunen.

DARE is m.i. een bruikbare ontwerpaanpak. Die ik dan ook met genoegen toevoeg aan mijn Stappenplan technology enhanced learning ontwikkelen waar je meer ontwerpaanpakken vindt.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *