‘Betrek docenten actief bij de ontwikkeling van hun eigen professionaliseringstrajecten op het gebied van digitale media in het onderwijs’. Dit uitgangspunt stond centraal in twee ontwerp sessies die ik vandaag mocht faciliteren.
Vandaag heb ik bij het studiecentrum van de Open Universiteit in Groningen twee sessies begeleid waarbij twee groepen docenten van scholen voortgezet onderwijs aan de slag gingen met het ontwerpen van twee professionaliseringstrajecten waar zij en hun collega’s vervolgens aan deel kunnen nemen. De professionaliseringstrajecten zouden gericht moeten zijn op het gebruik van digitale media en ICT in het voortgezet onderwijs.
’s Ochtends hebben we gewerkt aan een professionaliseringstraject voor docenten die al vrij veel gebruik maken van ICT in hun onderwijs. De vijf aanwezige deelnemers hadden ook behoorlijk veel ervaring met ICT in het onderwijs. ’s Middags zijn we aan de slag gegaan met een professionaliseringstraject voor docenten die nog nauwelijks gebruik maken van ICT in het onderwijs. Drie van de vier aanwezige docenten omschreef zichzelf ook als ‘digibeet’.
Na een korte presentatie over de aanleiding, doel en werkwijze zijn we vervolgens leerdoelen voor de eigen professionaliseringstrajecten gaan formuleren. Vervolgens hebben we gekeken naar de didactiek (hoe willen de docenten leren). Daarna hebben we bij leerdoelen, en op basis van de gewenste didactiek, samenhangende leeractiviteiten geformuleerd. Ook hebben we gekeken naar randvoorwaarden zoals doorlooptijd van het traject, en studiebelasting. Op leertechnologieën zijn we niet uitvoerig en expliciet in kunnen gaan.
Het resultaat is een flinke hoeveelheid informatie op basis waarvan ik een voorstel kan formuleren voor twee professionaliseringstrajecten, die tegemoet komen aan leervragen en leervoorkeuren van de betreffende docenten, en die er overigens erg verschillend uit gaan zien.
Het waren twee erg motiverende sessies. Ik was vooral benieuwd naar het verloop van de middagsessie. Zouden docenten die nauwelijks gebruik maken van digitale media toch enthousiast zijn over het gebruik ervan?
Deze docenten, die zichzelf als ‘digibeet’ omschreven waren echter zeer enthousiast, nieuws- en leergierig. De werkwijze bleek ook productief te zijn. Ik kreeg ook te horen dat ik prima wist aan te sluiten bij deze doelgroep, terwijl ik zelf over veel meer expertise beschikte (ahum).
Hieronder vind je mijn presentatie waaruit de werkwijze blijkt. Uiteraard hebben we bij de leerdoelen vooral gezocht naar patronen binnen de genoemde leerdoelen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie