Ik heb al eens eerder de vraag gesteld of we geen behoefte hebben aan aparte didactische principes voor virtual reality. De bijdrage Overzichtsstudie: ontwerp- en didactische principes voor virtual reality gaat over een recente en uitgebreide review studie naar specifieke didactische principes en ontwerpprincipes voor VR.
De onderzoekers bekeken zestig studies om te bepalen welke ontwerp- en didactische principes het leren met VR ondersteunen.
Bij het gebruik van VR speelt cognitieve belasting volgens de onderzoekers een belangrijke rol. Zij identificeren drie hoofdprincipes die het leren bevorderen:
- Meer immersie (onderdompeling) in VR leidt niet automatisch tot betere leerresultaten. Te veel realistische details kunnen afleiden van de kerninhoud. De onderzoekers pleiten daarom voor functionele immersie, waarbij alleen elementen worden gebruikt die direct bijdragen aan het leerproces.
- Uit het onderzoek blijkt dat voorbereiding (pretraining) het leren bevordert. Door lerenden vooraf basiskennis aan te bieden, bijvoorbeeld via een korte uitleg of video, kunnen ze de VR-ervaring beter verwerken. Deze voorbereiding helpt om nieuwe informatie te koppelen aan bestaande kennis en maakt complexe leerstof toegankelijker.
- Generatieve activiteiten, zoals samenvatten of uitleggen aan medelerenden dragen na afloop van een VR-sessie bij aan dieper begrip van de leerstof. Het gaat hierbij niet om fysieke bewegingen tijdens de VR-ervaring, maar om cognitieve verwerking van het geleerde materiaal.
De effectiviteit van VR hangt ook af van verschillende randvoorwaarden. Nieuwe VR-gebruikers en jongere lerenden hebben meer ondersteuning nodig, zoals navigatiehulp die geleidelijk wordt afgebouwd. Korte sessies van 20-30 minuten blijken bovendien effectiever dan langere periodes. De onderzoekers merken op dat verder onderzoek nodig is, aangezien veel studies tot nu toe zijn uitgevoerd in gecontroleerde omgevingen met voornamelijk studenten uit het hoger onderwijs.
Mijn opmerkingen
Het valt me op dat onderzoekers met name hebben gekeken naar de bijdrage van VR aan de cognitieve ontwikkeling, en minder naar het kunnen toepassen van vaardigheden in de praktijk. Verder valt me op dat het bij twee van de drie hoofdprincipes gaat om algemene didactische principes, die ook relevant zijn voor VR.
Nota bene: Ik weet overigens niet wie de auteur is van de bijdrage die ik hier heb samengevat (met hulp van Claude 3.5 Sonnet).
Noot: het is Wouter Buelens. Een zeer betrouwbare bron, naar mijn mening
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie