De één na laatste sessie ging over het ontwikkelen en managen van leeromgevingen voor samenwerkend leren. Vooral de aanpak was erg de moeite waard.
Deelnemers gingen in groepjes aan tafels zitten. Aan elke tafel zat een presentator die gedurende ongeveer tien minuten kon vertellen over zijn/haar onderwerp. Aan het eind was gelegenheid voor vragen en discussie. Vervolgens kreeg iedereen het signaal om naar een andere tafel te gaan. Als deelnemer heb je in totaal zes tafelpresentaties bijgewoond. Een welkome afwisseling, na bijna twee dagen vol met zaal presentaties.Je bent er in kleinere groepen toch intensief bij betrokken. Opvallend was ook dat er nauwelijks sprake was van verloop.
De sessies gingen over verschillende onderwerpen. Er werd een tool gedemonstreerd waarmee op een -volgens de presentator- simpele manier een 3D omgeving gemaakt kan worden, en een simpele leeromgeving voor samenwerkend leren.
Ook presenteerde iemand een project over communities of practices voor het midden- en kleinbedrijf. Volgens de inleider werken deze communities als je er in slaagt een basis van vertrouwen te creëren door bijvoorbeeld samen te werken met een organisatie waarmee de bedrijven bekend zijn.
Tenslotte presenteerde een vertegenwoordiger van de Universiteit van Leuven een leuk initiatief waarin online docenten in spe leerden hoe online leren werkt. Ze hebben eenvoudige applicaties gebruikt (zoals http://www.flashmeeting.com en http://www.writely.com) en al doende ontdekt hoe deze in het onderwijs gebruikt kunnen worden. Daarbij is ook gebruik gemaakt van MSN omdat studenten deze toepassing al gebruiken voor synchroon communiceren. Lees ook de weblogbijdrage "Elise op Educa!" van Edublogs.be (update 4 december 2005)
Alle berichten over de Online Educa 2005….
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie