De tweede conferentiedag startte met twee paralelle plenaire sessies. Eén sessie ging over ICT als katalisator voor veranderingen.
Professor Gilly Salmon (auteur van boeken over e-moderating) gaf aan dat mensen lange tijd hebben geprobeerd te leren vliegen door vogels te imiteren (fladderen). Dat was weinig succesvol. Volgens Salmon zijn we bij e-learning ook nog steeds bezig te "fladderen". Net als menig andere vernieuwing, gaat ook de invoering van e-learning gepaard met veel grote en kleine mislukkingen.
Salmons presenteerde onder meer een raamwerk voor een "blended" e-learning strategie. Dit raamwerk wordt bepaald door twee assen Op de verticale as staat de missie/markt van de organisatie (huidig en nieuw), op de horizontale as staan pedagogiek/technologie (huidig en nieuw). Deze grijpen op elkaar in. Op deze manier ontstaan vier kwadranten (combinaties van bestaande/nieuwe studenten en bestaande/nieuwe pedagogiek/technology):
- Quadrants 1, 2 and 3 represent the deployment of a University’s existing core capabilities and capacity through incremental innovation
- Quadrants 1 & 2 suggest deployment of a University’s key strengths in teaching excellence but with adjustments to new technologies.
- Quadrant 3 suggests deploying the understanding of technologies already in place to promote business development, solve problems and increase quality of all kinds.
- Quadrant 4 represents a more radical view of change using peripheral technologies, new products and new markets and missions
Dit citaat is afkomstig uit haar paper. Salmon heeft me verzekerd dat haar presentatie volgende week te vinden is via haar site.
De tweede spreker was afkomstig van Cisco. Hij liet zien hoe nieuwe technologie het leren aan een universiteit van de 21ste eeuw mogelijk maakt. Opvallend was dat hij een erg traditioneel beeld had van leren aan een universiteit. Bestaande manieren van leren werden mogelijk gemaakt met nieuwe, futuristische, technologie. Studenten worden nauwlettend in de gaten gehouden (big brother). Technologie als oplossing voor al uw problemen. Opvallend was dat hij benadrukte dat het vooral ging om "connecting people". Een slogan van Nokia.
Tenslotte gaf Nigel Pain van de BBC inzicht in hoe ICT binnen deze Britse omroep wordt gebruikt ten behoeve van het leren. De BBC gebruikt traditionele vormen van e-learning, zoals online cursussen en webinars (synchroon te volgen seminars). hij gaf een voorbeeld van een online programma dat bijna 13.000 programmamakers verplicht waren te volgen. Binnen drie maanden was deze "klus geklaard".
Maar de BBC stelt ook faciliteiten zoals wiki’s en weblogs ter beschikking. Ook neemt men presentaties van experts op, die men via het Intranet toegankelijk maakt.
Werknemers zijn niet verplicht hieraan mee te doen, maar toch gebeurt dat op grote schaal. Pain gaf niet aan waarom. Maar mogelijke redenen zijn:
- De BBC beschikt over veel werknemers. Er zijn altijd voldoende medewerkers die participeren, zodat initiatieven van de grond komen.
- Sleutelfiguren binnen de organisatie geven het goede voorbeeld.
- Werknemers worden verleid om deel te nemen (heel soms verplicht).
- Het is een organisatie waarin creativiteit belangrijk is en medewerkers fouten mogen maken bij de ontwikkeling van producten.
- Het bedrijf heeft vertrouwen in de medewerkers. Zij geven hen de ruimte om met weblogs en andere applicaties te gebruiken.
- Er is sprake van een sterke corporate identity, waar autonome medewerkers zich gebonden aan voelen. Dat motiveert ook het leren.
- Weblogs sluiten goed aan op de autonomie van medewerkers omdat je daar je eigen visie en ideeën in kwijt kunt.
Paine schetste ook het perspectief van een leeromgeving, waarvan hij verwacht dat deze op termijn binnen de organisatie gebruikt gaat worden. Deze omgeving bestaat uit verschillende elementen. Pain gebruikte hiervoor een sheet van Scott Wilson van Cetis (het gaat om slide 24).
Het viel me op dat Pain’s bijdrage nogal gericht leek te zijn op mensen die nog weinig van wiki’s en weblogs afweten. De congresorganisatie zou er goed aan doen om het niveau van presentaties te vermelden en om ook sessies te organiseren voor beginners en gevorderden. Verder zou de congresorganisatie een duidelijker onderscheid moeten maken tussen gesponsorde sessies en niet-gesponsorde sessies. Of beter: laat sponsors op een andere manier wat terugkrijgen van hun investering. Het is schitterend dat ik dankzij Cisco hier gratis draadloos mag Internetten. Maar de presentaties van Cisco en van Microsoft (gisteravond) had ik liever overgeslagen. Veel "showcase", weinig inhoud.
Alle berichten over de Online Educa 2005….
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie