De eerste dag van de Online Educa 2005 werd afgesloten met vier plenaire presentaties. Sir John Daniels sprak over hoe de "digital divide" getransformeerd kan worden in "digital divident". Een grote groep wereldburgers heeft immers niet of nauwelijks toegang tot Internet en e-learning. Hij hield een pleidooi voor "open educational resources": open source software en open content (vrij verkrijgbare webbased leerstof). Om er voor te zorgen dat docenten content met anderen delen, zal een strategie ontwikkeld moeten worden ten aanzien van:
- "Not invented here" syndroom
- Copyright
- Informatie die alleen beschikbaar is in niet-digitaal formaat.
Daniels gaf aan dat op vier vragen een antwoord gevonden moet worden, wil e-learning toegankelijk worden voor ontwikkelingslanden:
- Accessible (breedband verbindingen, open content)
- Appropriate (ook geschikt voor andere culturen)
- Accredited (erkend worden als kwalificerend)
- Affordable (betaalbaar)
Professor Barbara Watson schetste een beeld van het onderzoeksgebied dat betrekking heeft op e-learning. Vier hoofdthema’s zijn hierbij aan de orde:
- Population diversity (sexe vraagstukken, oud-jong, enzovoorts).
- Productive learning (o.a. wat werkt wel en niet bij e-learning).
- Design of technology enhanced learning environments (bijvoorbeeld kenmerken die een elektronische leeromgeving moeten hebben voor samenwerkend leren)
- Conceptual frameworks (onderzoek naar theoretische concepten)
Nadat Umberto Paolucci (één van de leidinggevenden van Microsoft in Europa) een algemeen en weinig inspirerend verhaal had gehouden over leren in de kenniseconomie, mocht professor Wim Veen van de TU Delft zijn visie geven op de "homo zappiens". De homo zappiens is na 1985 geboren en leert al spelend omdat hij opgroeit met afstandsbedieningen, MSN, mp3-spelers en gameboys. Zij gebruiken geen handleidingen om een apparaat te gebruiken maar proberen het direct uit. Bij problemen is altijd een vriend beschikbaar (via de mobiele telefoon of instant messaging) voor hulp.
Volgens Veen ontwikkelen jongeren dankzij het omgaan met multimedia erg belangrijke metacognitieve vaardigheden zoals:
- Multitasking, met meerdere taken tegelijkertijd bezig kunnen zijn (en succes behalen).
- Netwerk leren: kennis construeren samen met anderen.
- Experimenterend leren, onder meer via games (win je de game, stijgt je zelfvertrouwen).
- Samenwerkend leren; in teams en in verschillende rollen (in games kiezen jongeren rollen waarvan zij een stukje in zichzelf herkennen).
- Zelf stellen van doelen, zelforganisatie.
- Ontwikkelen en kiezen van oplossingsstrategieën.
- Abstraheren van typen problemen of opgaven.
- Iconische vaardigheden: beelden en diagrammen kunnen lezen.
Daar waar studenten en leerlingen digitaal zijn, zijn scholen echter nog steeds analoog.
Veen presenteerde ook zeven ontwerpprincipes voor het onderwijs:
- Vertrouwen: versta de kunst van het durven loslaten. Binnen het onderwijs hebben we bijvoorbeeld nog te veel moeite met keuzevrijheid.
- Uitdaging: als je iets moeilijks moet doen, dan is dat spannender.
- Zelfsturing: als studenten zelf beslissingen mogen nemen, dan bevordert dit de intrinsieke motivatie.
- Relevantie: gebruik authentieke inhouden en werkvormen.
- Immersie: ga uit van leerervaringen in plaats van leeractiviteiten.
- Passie: leren moet een zoektocht zijn naar de kern.
- Talenten: stimuleer de sterke kanten, stuur niet of deficiënties (zoals nu vaak gebeurt). Studenten leren dan sneller en beter. Hun gevoel van eigenwaarde wordt versterkt.
Veen’s presentatie was wat betreft vorm erg afwijkend van de andere presentaties. Hij startte en eindigde metr een rapgroep (die zongen over hoe leren vorm zou moeten krijgen) en zijn zoon illustreerde via een game hoe actief jongeren met ICT bezig kunnen zijn. Voor mij inhoudelijk erg bekend (ik heb Wim dit jaar tijdens de Digidiscover van Windesheim en de SURF Onderwijsdagen gehoord), maar toch was het zeker de moeite waard (in tegenstelling tot Paolucci’s bijdrage; om een topfunctie bij Microsoft te kunnen vervullen, hoef je schijnbaar niet voor een grote groep te hoeven spreken).
Na deze volle dag (erg weinig pauzes en ruimte om te netwerken, laat staan bloggen), vond in de buurt van het Brandenburger Tor nog een feest plaats (met vliegend buffet).
A lle berichten over de Online Educa 2005….
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie