Tijdens de sessie "Making the most out of e-learning" gingen sprekers uit meerdere landen in op factoren die belangrijk zijn voor het succes van de invoering van e-learning. Op basis van de vijf bijdragen kunnen de volgende factoren worden genoemd:
- Relateer de inzet van e-learning altijd aan de ondernemingsstrategie, aan bedrijfskritische doelen.
- Analyseer problemen en diens oorzaken. Probeer deze gericht aan te pakken via e-learning.
- Ontwikkel "rapid e-learning": kennis moet sneller worden ontwikkeld, terwijl er niet meer budget voor leren beschikbaar komt. Via "rapid e-learning" kun je bedrijfskritische kennis sneller toegankelijk maken voor meer medewerkers. Deze kennis is vaak in het "bezit" van experts. Neem hun presentaties op, maak er een transcript van en ontsluit dit via een databank.
- Medewerkers besteden 20% van hun werktijd aan het zoeken naar informatie. Slechts in de helft van de gevallen leidt dit tot succes. Via "rapid e-learning" moet de zoektijd worden verminderd en het "search success" worden vergroot.
- Een succesvolle implementatie is afhankelijk van vier "seasons": – Business environment (behoeften van het bedrijf).
– Managers (het leerklimaat, de houding ten aanzien van e-learning). – Interne condities (randvoorwaarden, bijvoorbeeld de ICT-infrastructuur of beschikbare middelen).
– "Self engaged employees" (motivatie van medewerkers, te beïnvloeden via HR-maatregelen). - Neem barrières voor e-learning weg èn voorkom problemen (je moet dus ook anticiperen op wat mogelijk komen gaat).
- Integreer formeel en informeel leren. Bouw binnen leerarangementen expliciet in dat lerenden in hun dagelijkse werkpraktijk opdrachten moeten uitvoeren. Deze vorm van "blended learning" komt nog betrekkelijk weinig voor.
De kwaliteit van de sprekers varieerde sterk. Er werden amper echte casussen besproken. De bijdrage van "rapid e-learning" was wel vernieuwend. De "vier seizoenen" sluiten mooi aan op mijn eigen ideeën over wat belangrijk is bij de invoering van e-learning.
Alle berichten over de Online Educa 2005….
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie