Begin januari 2005 blogde ik over een website waar studenten docenten online kunnen evalueren.
Onlangs kwam ik bij de opleiding Informatica aan de Universiteit Utrecht een meer zorgvuldige applicatie tegen (die men uiteraard zelf had ontwikkeld). Docenten kunnen met deze tool zelf online evaluaties samenstellen. Ze putten daarbij uit een database met vragen. Vervolgens kunnen zij de scores van hun vak bekijken.
Tot zover niets bijzonders. Zij kunnen echter ook feedback geven op de feedback die zij hebben gekregen. Zij geven via een icoon onder meer aan hoe zij de feedback ervaren (als onbeschoft, als kritisch-constructief, en dergelijke). Daarnaast kunnen zij kijken hoe een student in het algemeen feedback geeft. Studenten hebben daarbij niet een naam, maar een code. Het is dus geanonimiseerd. Docenten klikken op de code en zien de icoontjes die andere docenten aan de feedback van de student hebben gegeven. Ze kunnen zo zien hoe een student in het algemeen evalueert. Als zij zeer negatief zijn geëvalueerd èn een student evalueert in het algemeen nogal bot, dan hoeven zij zich het student-oordeel minder aan te trekken. Als een student echter over het algemeen constructief evalueert, maar de docent dit keer zwaar bekritiseerd, dan is meer aan de hand.
Ik vond het een mooie, evenwichtige, toepassing van een docentevaluatie.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie