“Just because something is publicly accessible does not mean that people want it to be publicized”
Aldus Danah Boyd in een recente inleiding. Liz Gannes verwijt bedrijven als Google en Facebook daarom schending van privacy. Deze organisaties aggregeren en indexeren namelijk updates van gebruikers. Bovendien wordt data in een andere context geplaatst waardoor deze anders geïnterpreteerd kunnen worden (repurposing users’ information).
Met name jongeren willen vaak niet dat de hele wereld -vooral hun ouders- toegang krijgt tot hun materiaal. Doordat volwassenen het publieke online domein van jongeren binnen dringen, worden hen leermogelijkheden ontnomen. Want:
Teenagers also need to push boundaries and take risks in order to learn.
Ik heb al vaker gepleit voor aandacht voor digitale geletterdheid. Jongeren moeten zich bewuster worden van de kansen en risico's van online publiceren. Tegelijkertijd zouden juist jongeren ook fouten moeten mogen maken, zonder dat deze tot in de lengte der dagen online zichtbaar zijn. Het internet is wat dat betreft een veel te strenge leermeester. Kan daar niet iets op verzonnen worden?
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie