Hoe komt het dat wanneer je iets interessant vindt, leren bijna vanzelf lijkt te gaan? En is er wat te zeggen over personalisering van het onderwijs met ICT en motivatie van leerlingen? Op deze en andere vragen gaat hoogleraar Rob Martens van de Open Universiteit met een aantal collega’s in tijdens een gratis online masterclass die duurt van 24 juni tot 1 juli aanstaande.
We veronderstellen vaak dat motivatie van groot belang is voor leren. Tegelijkertijd bestaan er tegenstrijdige beelden over motivatie en bijvoorbeeld de rol van toetsen. Tijdens deze gratis online masterclass gaat hoogleraar (en kersvers wetenschappelijk directeur van het Expertisecentrum Beroepsonderwijs) Rob Martens in op intrinsieke motivatietheorieën zoals de self-determination theory.
Rob gaat in op actuele vraagstukken zoals onderwijsvernieuwing en motivatie (denk aan de iPad-scholen), autonomie en motivatie, en de motivatie van docenten.
Hij legt daarbij nadrukkelijk een relatie tussen theorie en praktijk. In Rob’s werk is motivatie al vele jaren een belangrijk aandachtspunt. Hij beschouwt motivatie als de motor onder leren. Rob Martens is voorvechter van onderwijsvernieuwing en staat kritisch tegenover een te sterk toetsgericht onderwijssysteem.
De online masterclass duurt van op 24 juni tot 1 juli. Op vrijdag 26 juni is er ’s middags een live sessie met prof. dr. Rob Martens. Op dinsdagavond 30 juni presenteert een aantal onderzoekers papers op dit gebied.
Om deel te kunnen nemen, moet je beschikken over een account bij OpenU en moet je je inschrijven. Dit laatste is nog niet mogelijk. (update 15 juni 2015).
Als je geïnteresseerd bent, kun je wel vast de data in je agenda zetten. Houd mijn blog en mijn tweets in de gaten. Zo gauw bekend is dat je je kunt inschrijven, publiceer ik dat.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie