‘Opbrengstgericht werken’ is gericht op het zo goed mogelijk laten presteren van leerlingen en studenten. Docenten en onderwijsontwikkelaars moeten in staat zijn effectieve studiestrategieën aan te reiken en effectief leermateriaal te ontwikkelen. De OpenU masterclass Effectieve Leerstrategieën biedt hier aanknopingspunten voor. Deze online masterclass vindt plaats van 28 maart tot en met 4 april aanstaande.
De effectieve leerstrategieën die in deze masterclass aan bod komen houden rekening met de werking van ons geheugen. Hoe effectief bepaald leermateriaal wordt verwerkt hangt namelijk af van de mogelijkheden maar vooral ook de beperkingen van ons geheugen. Een andere factor van belang is onze voorkennis of met andere woorden de informatie die al ligt opgeslagen in ons lange termijn geheugen. Hetgeen we al van een bepaald onderwerp weten bepaalt namelijk in grote mate hoe effectief we nieuwe informatie over dit onderwerp leren.
In deze masterclass komt aan bod:
- hoe uw leerlingen of studenten optimaal gebruik kunnen maken van hun voorkennis bij het leren van nieuwe dingen.
- hoe u uw leerlingen of studenten een tekst beter kunt leren onthouden of begrijpen.
- hoe u het beste gebruik kunt maken van multimedia of hypermedia materiaal.
- hoe u uw leerlingen of studenten kunt helpen kennis toe te passen.
- hoe u uw leerlingen of studenten kunt helpen te leren van het maken van een (proef)toets.
Deze masterclass bestaat uit online forumdiscussies rond probleemstellingen, het bestuderen van bronnen, een live sessie met een expert (interview en discussie) en een live online presentatie van wetenschappelijke papers. Dr. Liesbeth Kester verzorgt deze online masterclass als expert, en wordt live geïnterviewd. Drs. Pauline Reijners en drs. Kim Dirkx verzorgen online paperpresentaties.
Deelname is gratis, inschrijven verplicht.
- Meer informatie?
- Account aanmaken bij OpenU (voorwaarde om je in te kunnen schrijven)
- Inschrijven voor deze masterclass (na dat je een account bij OpenU hebt aangemaakt)
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie