Online lezing schoolbrede aanpak voor gedragsvraagstukken #OU_OW

Op donderdag 11 oktober aanstaande organiseert de Open Universiteit van 20-21 uur een online lezing over Schoolwide Positive Behaviour Support in Schools (SWPBS). Dit is een veelbelovende schoolbrede aanpak voor gedragsvraagstukken. De lezing wordt verzorgd door dr. Anita Blonk, lector bij het Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg. De online lezing kan gratis worden bijgewoond.

SWPBS is een schoolbrede aanpak van gedrag, gericht op het expliciet maken en stimuleren van gewenst gedrag bij leerlingen in zowel het primair, voortgezet als ook het speciaal onderwijs. Deze aanpak is daarnaast relevant voor het middelbaar beroepsonderwijs. Het primaire doel van SWPBS is om de leerprestaties te verbeteren door vanuit gedeelde waarden een sociale omgeving te scheppen die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt.

In deze online lezing geeft Anita Blonk een korte schets van (SW)PBS en de meerwaarde daarvan. Uitgangspunt zijn gedeelde waarden die leiden tot het gewenste leergedrag op school. Ook zal ze het belang van een effectief implementatieproces benadrukken. Via chat kunnen vragen worden gesteld.

Als opgeleid pedagoog zie ik veel heil in deze aanpak. Schoolwide Positive Behavior Support in Schools is een veelbelovende, constructieve, pedagogische en -vooruit- ‘evidence-based’ benadering die veel problemen binnen ons onderwijs kan helpen aanpakken.

Ik heb eerder deelgenomen aan een symposium over dit onderwerp, waar ik ook een workshop heb verzorgd over over O, die verleidelijke technologie. SWPBS kun je namelijk ook gebruiken om lerenden op een verstandige manier om te laten gaan met ICT.

De online lezing van dr. Anita Blonk op donderdag 11 oktober aanstaande start om 20 uur en duurt een uur. Deelname is gratis, maar je moet je wel inschrijven. Om je te kunnen inschrijven moet je geregistreerd gebruiker zijn van OpenU.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *