Online leren voor de leerling die ‘meer’ wil (#in)

De Ridge High School biedt sinds kort zo'n 3000 online cursussen aan. De ongeveer 1700 leerlingen van deze school kunnen deze cursussen tegen extra betaling gaan volgen. Aldus het artikel Online Courses Open Opportunities For Students, Could Save Money for Schools.

De directie verwacht dat ongeveer 10% van de leerlingen daadwerkelijk online cursussen voor $ 200 tot $ 500 gaat aanschaffen. Het gaat hierbij om cursussen die leerlingen normaliter 'face-to-face' moeten volgen, maar vooral om extra cursussen die normaliter niet worden aangeboden (zoals Mandarijn Chinees). Dit aanbod is vooral bedoeld voor leerlingen die meer willen leren, specifieke onderwerpen willen leren, en daar het geld voor (over) hebben.

Het artikel bericht ook over ervaringen met een eerste pilot, en over traditionele twijfels over deze manier van leren (liever leren in een klas).

Een interessante ontwikkeling. Uiteraard heb ik vragen over de toegankelijkheid van de cursussen. In Nederland zou het reguliere onderwijs dit volgens mij niet eens mogen. Ook vraag ik me af waarom deze school zich met dit aanbod niet richt op leerlingen van andere scholen (mogen zij dat niet?). Want waarom zou je je met online leren beperken tot een lokale doelgroep? De school wil er aan verdienen (dat is één van de motieven van de school), maar dan is het de vraag of 170 leerlingen voldoende 'massa' zijn.

Het meest interessante is echter dat deze school (hopelijk kwalitatief goed) online aanbod heeft, dat niet op een traditionele manier wordt uitgevoerd. Voor leerlingen die 'meer' willen dan het traditionele curriculum hen biedt. Een duidelijk voorbeeld van ontwrichtende, 'disruptive', innovatie.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Los van het didactische, is er de economische/ethische dimensie die me eerder bang maakt. Het Mattheuseffect speelt hier ten volle op een manier die weinig met verstandelijke capaciteiten te maken heeft maar wel met financiële mogelijkheden.

  2. @Thebandb: dat bedoel ik met de toegankelijkheid van de cursussen. Ik deel je bezwaar. Maar ik vind de ontwikkeling van het online aanbieden van extra cursussen toch boeiend. Het zou niet mogelijk zijn om dat zonder technologie te realiseren.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *