Di Xu en Shanna Smith Jaggars hebben een langlopend en grootschalig onderzoek uitgevoerd naar de relatie tussen uitval van studenten van community colleges, en online, hybride en face-to-face leren. Uit dit onderzoek blijkt dat studenten die volledig online leren vaker het bijltje er bij neergooien dan studenten die deelnemen aan blended learning en face-to-face leren. Online learning studenten keren ook minder vaak terug naar de onderwijsorganisatie, dan andere studenten.
De onderzoekers pleiten er voor om meer te investeren in de ondersteuning van online leren. Bijvoorbeeld door studenten te verplichten om een toets te doen waarin wordt gekeken of zij wel klaar zijn voor online leren, of door onderwijsgevenden te professionaliseren in digitale didactiek. Meer mogelijkheden voor online tutoring zouden de uitval ook moeten bestrijden. De afstand tussen de student en het onderwijs zou met digitale middelen overbrugd moeten worden.
Online leren heeft immers grote voordelen voor de student en de onderwijsorganisatie, schrijven de onderzoekers.
Via Stephen Downes
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Dus de reden waarom onderzoekers pleiten voor meer investeringen in het online leren zijn te vinden in de grote voordelen die het online leren biedt aan de schoolorganisatie? Zijn er ook onderwijskundige redenen om hierin te investeren?
Dat studenten gemakkelijker weg gaan en niet terug komen heeft ook te maken met het gemak waarmee je ook weg kan gaan en geen sociale druk voelt. Bij face-to-face leren heb je een bepaalde druk waardoor je langer doorgaat. Je hebt ook mensen om je heen die je stimueren om door te gaan. Ik denk niet dat je dit online ook zo kan krijgen.
Sleutelwoord bij succesvol zijn online leren zal ‘intrinsieke motivati’ zijn; onafhankelijk van goedkeurende blik of compliment.
@Djsjollema: zeker. Kijk maar eens bij mijn presentaties en artikelen over digitale didactiek.
@Kaj Rietberg: die feedback heb ik ook al via Twitter gekregen. Ik denk dat je dit via sociale media en synchrone tools ook kunt stimuleren.
@Onderwijs2punt0: intrinsieke motivatie is erg belangrijk. Dat zal bevordert moeten worden. Maar dan ben je er volgens mij nog niet.