Online leren is veel méér dan opgenomen hoorcolleges #openeducationwk

Nieuwe technologieën bieden vandaag de dag tal van mogelijkheden om interactie en authenticiteit binnen e-learning een plek te geven. Online hoorcolleges kunnen zelfs didactisch gezien een stap achteruit zijn.

Jeffrey van Zaalen (NTI) en Mark Visser (Studytube) benadrukten tijdens het symposium over open en online education dat vanmiddag in Utrecht plaats vond, dat online leren de afstand tussen privé, werk en leren drastisch kan verkleinen. Bovendien kun je dankzij e-learning veel flexibelere leerpaden aanbieden.  Ook kun je eigenlijk altijd en overal tentamens maken.

Video’s op sich zijn volgens deze sprekers relatief weinig leerzaam. Opgenomen hoorcolleges hebben bovendien veelal geen prettige vorm om naar te kijken. Is dat wel de geschikte manier van presenteren, of moet je werken met korte video’s? Je moet in elk geval vanuit een bepaalde visie video’s maken. Waarom zou je bijvoorbeeld geen fotomodellen gebruiken om instructies in te spreken? Denk in ieder geval na over de vorm, niet alleen over de inhoud.

Bovendien zijn er tal van andere toepassingen die je bij online leren kunt gebruiken. Met de applicatie eFact kun je studenten bijvoorbeeld samenvattingen laten maken, waarvan automatisch flash cards worden gemaakt. Alle literatuur van NTI staat bijvoorbeeld in eFact. Deze particuliere opleider verzorgt ook virtual classes, waarbij men wel merkt dat studenten veel ondersteuning hebben bij de configuratie van de apparatuur om deel te kunnen nemen (denk aan het instellen van geluid).

Verder lieten Jeffrey en Mark voorbeelden zien van serious games, gamification, simulaties, het gebruik van augmented reality op de iPad (UWV) en  het gebruik van casebased learning waarbij interactieve video’s worden gebruikt (onder meer bij een integriteitstraining). Volgens Mark Visser zou het onderwijs meer kunnen leren van het bedrijfsleven als het gaat om innovatieve e-learning toepassingen. Ik bestrijd dat overigens. Didactische innovaties komen eerder uit het onderwijs (denk aan peer feedback of massive open online courses die vaak als laboratoria dienen). Als lid van de jury van de e-learning award heb ik de laatste jaren relatief weinig innovatieve toepassingen mogen beoordelen.

Jeffrey van Zaalen stelde ook dat je online leren niet aan goedwillende docenten over laten, maar beleid moet ontwikkelen en op basis van een visie uitvoering geven aan een e-learning strategie.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *