Het belang van traditionele ("place-based") onderwijsinstellingen neemt de komende vijf jaar af, ten bate van online leren. Dat stelde Bill Gates onlangs tijdens de Techonomy conferentie. Volgens Gates zijn de kosten van "place-based" leren te hoog (waardoor onderwijs minder toegankelijk is), terwijl online meer kwalitatief goede content te vinden is (zoals weblectures) dan één onderwijsinstelling ooit kan aanbieden.
Bill Gates gaat hierbij wel erg kort door de bocht. Zijn betoog is erg content gedreven. Wat mij betreft gaat hij aan vier zaken voorbij:
- Een periode van vijf jaar is erg kort, zeker als je kijkt naar ingrijpende onderwijsveranderingen.
- Veel kwalitatief goede content -open educational resources- wordt ontwikkeld door traditionele onderwijsinstellingen. Zonder deze instellingen, wordt deze content niet ontwikkeld en ontsloten.
- Traditionele onderwijsinstellingen en exameninstituten blijven noodzakelijk voor voor diplomering, voor het civiel effect van opleiden. Er zijn nog relatief weinig online onderwijsinstellingen die erkend zijn om te diplomeren.
- Leren is meer dan het consumeren van content. Dan Coleman stelt onder meer:
But you get an education when you couple lectures with readings, when you chew over ideas in a discussion section, when you analyze the lectures and readings in critical papers, when you take exams that force you to synthesize everything you’ve learned during the entire semester, etc. Right now, it is very hard to accomplish this online.
Ik wil in dit kader het belang van academische vorming en beroepsvorming benadrukken (voor universitair en beroepsonderwijs). Het is de vraag of deze elementen ook in online aanbod voldoende terug (kunnen?) komen.
Via Stephen Downes
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Ik zou er nog een vijfde reden aan toe willen voegen: Het arrangeren van beschikbare content tot een doorlopende leerlijn is een activiteit die door specialisten gedaan moet worden en dus niet “gratis” is. Daar hebben je onderwijsinstellingen of misschien zelfs wel uitgevers voor nodig . Content is een ding, maar om daar een goed onderwijsprogramma van maken is iets anders. Degene die dat zelf kan, zou heel goed aan de voorspelling van Gates voldoen. Voor de 99% andere mensen is er nog een instantie nodig die ze daarbij helpt.