Online leren bevorderen? Sluit de school (een tijdje)

Wat kun je doen om het aandeel online leren binnen je onderwijs te bevorderen? Kondig aan dat het schoolgebouw op afzienbare tijd (tijdelijk) afgesloten wordt, maar dat het onderwijs door moet gaan. Deze aanpak blijkt een positieve dynamiek op gang te kunnen brengen bij lerenden en docenten, blijkt uit de praktijk.

Vandaag las ik in de laatste editie van het blad Onderwijsinnovatie van de OU over het innovatieproject ‘PXL breekt uit’. De Hogeschool PXL in het Vlaamse Hasselt organiseert in april 2018 voor de vierde keer dit onderwijsinnovatieproject waarbij men de gebouwen van de hogeschool hermetisch afsluit, maar alle onderwijs- onderzoeks- en andere activiteiten wel gewoon door laat gaan.

Deze maatregel, die de eerste keer aanvankelijk de nodige scepsis ontmoette, blijkt tot de nodige beweging te leiden. De auteurs onderscheiden vijf hoofdcategorieën aan alternatieve activiteiten.

  1. Lerenden, docenten en professionals uit het werkveld gaan via co-creatie aan de slag met uitdagende projecten uit de beroepspraktijk.
  2. ‘Digitaal leren’ en werken. Er vinden live online sessies. Een van de lectoren heeft zelfs een keynote vanuit een regionale TV-studio verzorgd die in de hele provincie live te volgen was.
  3. Lerenden van verschillende disciplines leren samen en leren van elkaar, bijvoorbeeld binnen de zorg.
  4. Lerenden en docenten voeren sociale projecten uit, bijvoorbeeld met ouderen zoals bewoners in zorgcentra.
  5. Lerenden en medewerkers voeren op straat onderzoek uit, die een impuls kunnen geven aan toekomstige onderzoeksprojecten van de hogeschool.

Tijdens de komende editie gaat men ook samenwerken met het voortgezet onderwijs.

Ik heb deze aanpak ooit als denkoefening tijdens een studiedag bij de Hogeschool Arnhem-Nijmegen meegemaakt. Verder las ik recent dat docenten online zijn gaan lesgeven toen het KNMI ‘code rood’ afgaf vanwege de gladheid.

We kunnen online leren dus wel degelijk meer inzetten als de urgentie maar groot genoeg is.  Een goede inzet van online leren vraagt overigens wel voorbereiding. Een valkuil is dat we in een situatie als deze het bestaande onderwijs gaan automatiseren.

Tegelijkertijd vergt deze aanpak ook een ‘open mind’ ten opzichte van innovaties. En die blijkt bij Hogeschool PXL zeker aanwezig te zijn. Deze hogeschool bestaat pas sinds eind 2013, als resultaat van een fusie. Men heeft, zo te lezen, geïnvesteerd in een visie waarbij de ‘X-factor’ als kompas fungeert. Daarbij gaat het om vier karakteristieken:

  • Van passie en empathie naar ‘empassie’.
  • Ondernemend en innovatief zijn.
  • Werkt (internationaal) samen.
  • Disciplinair (je eigen discipline zeer goed kennen) en multidisciplinair (samenwerken en innoveren met andere professionals uit andere disciplines).

Deze kenmerken lijken mij ook een voorwaarde voor het succes van dit innovatieproject. Je moet bereid zijn buiten bestaande kaders te denken, wil je werken aan alternatieve onderwijsactiviteiten (waaronder technology enhanced learning).

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Prima plan. De Nederlandse overheid zou scholen en universiteiten moeten verplichten, om twee dagen per week alleen maar online les te geven.

    Veel leraren, hoogleraren en onderwijmanagers saboteren nu de invoering van e-learning op alle mogelijke manieren, uit angst voor baanverlies. De overheid wordt door hen daarom vaak misleid over e-learning.

  2. Dat weten we pas, als we het proberen. In elk geval zie ik dat ‘het onderwijs’ over het algemeen al dertig jaar de hakken in het zand zet, om e-learning tegen te werken. Maar uw ervaringen kunnen anders zijn.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *