Online informatie biedt kansen en heeft risico’s

Verleden week heb ik een keynote gehouden over technologische veranderingen, veranderend gedrag van -met name- jongeren, de vorming van een digitale identiteit, de gevolgen voor competenties èn het onderwijs. Vandaag ligt de AutomatiseringsGids van eind september in mijn postvak. Met daarin een interessant en in dit kader relevant artikel over een onderzoek in opdracht van de Amerikaanse banensite Careerbuilder. Enkele bevindingen:

  • Van alle ondervraagde HR-managers geeft 22% aan sollicitanten via internet te screenen. Dat lijkt niet veel, maar is een verdubbeling ten opzichte van 2006. 9% van de ondervraagde personeelsfunctionarissen is van plan dat te gaan doen.
  • Van deze 22% geeft 34% aan wel eens sollicitanten te hebben afgewezen op basis van online informatie.
  • HR-managers nemen vooral aanstoot aan online informatie over drank- en drugsgebruik (41%) en aanstootgevende of ongepaste teksten en afbeeldingen (40%). Het publiceren van vertrouwelijke informatie over eerdere werkgevers scoort bijvoorbeeld 19%.
  • 24% van de HR-managers heeft ook voor sollicitanten voordelige informatie online gevonden (denk aan informatie over de achtergrond die de kandidatuur verstrekt of uitingen van goede communicatieve vaardigheden).
  • Werknemers zijn zich vaak niet bewust van de impact van hun digitale identiteit op sollicitaties.

Deze bevindingen versterken mijn opvatting dat jongeren zouden moeten werken aan een krachtige digitale identiteit, en dat zij zich bewust moeten zijn van de risico's van online gedrag voor hun digitale identiteit.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *