Online gastcollege implementatie e-learning

Vanavond heb ik een online college verzorgd over de implementatie van e-learning. Normaliter verzorg ik dit college op een ‘blended’ manier. Nu volledig online. Welke keuzes heb ik daarbij gemaakt?

Net als andere jaren heb ik de deelnemers gevraagd een aantal activiteiten vooraf uit te voeren:

Tijdens het online college heb ik eerst enkele spelregels besproken. Vervolgens heb ik deelnemers gevraagd om op een landkaart aan te geven van waaruit men deelneemt (‘social presence’).

Daarna heb ik de deelnemers gevraagd aan te geven hoe moe men is (dia 5) Deze vraag heb ik een aantal keren tijdens de sessie gesteld. Ik heb aangegeven dat we stoppen als de meerderheid een kritisch punt heeft bereikt.

Verder heb ik vergelijking met andere jaren meer interactiemomenten ingebouwd, en meer pauzes gehouden (van 2 en 10 minuten).

Ik heb behalve de webinar-applicatie Zoom (keuze hoofddocent), de leeromgeving Moodle en Mentimeter gebruikt (Zoom heeft geen opties voor peilingen). Meer applicaties bewust niet.

Ik heb o.a. via Mentimeter gekeken wat mensen nog wisten van implementatiemodel. Ik heb de deelnemers in break out rooms aan een casus laten werken. Via de chat en microfoon hebben we ervaringen met implementaties gedeeld.

Aan het eind heb ik een exit ticket gebruikt met een aantal vragen over het implementatiemodel.

Hieronder vind je mijn slides:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Dank voor de aanvulling. Die hadden we nog niet gevonden. Zit ook nogal verstopt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *