De laatste jaren vormt het Online Educa debat de afsluiting van de eerste dag van de Online Educa Berlijn. Dit jaar stond het onderwerp centraal dat we ons zorgen moeten maken over de effecten van technologische ontwikkelingen op persoonlijke vrijheid, en of dit serieuze consequenties zou moeten hebben voor het onderwijs.
Twee voorstanders en twee tegenstanders kruisten de degens. Ook de zaal kwam uitvoerig aan het woord.
Voorstanders van de stelling waren juist enthousiast adept van nieuwe technologie. Zij stelden onder meer:
1) Technologie wordt vanoudsher altijd gebruikt door de machtigen. Er is geen balance of power.
2) Technologie leidt tot 24/7 werken. De druk wordt erg groot.
3) Google maakt winst met onze data.
4) Vroeger mocht je onder werktijd leren, dankzij e-learning leer je in eigen tijd.
5) Worden we niet gede-humaniseerd?
6) Het wordt tijd dat we technologie weer op een creatieve manier gaan gebruiken.
7) Personalisering voorkomt dat je toevallig op nieuwe zaken stuit. Omdat aangesloten wordt op datgene wat je al weet en kent.
8) Ons collectieve geheugen verdwijnt als we ons afhankelijk maken van Google.
9) We zijn niet meer vrij om het onbekende te verkennen, en het onbekende bekend te maken. Als alles dankzij zoekmachines en personalisering bekend wordt, valt er niets te leren. Dat helpt creativiteit om zeep.
10) De mogelijkheden om te netwerken zijn groot, maar heeft ook beperkingen. De massa is niet geïnteresseerd in complexe vraagstukken. De meest populaire artikelen van een online krant gaan bijvoorbeeld over triviale zaken. En leren gaat niet over triviale zaken.
11) Mensen kunnen vaak maar moeilijk keuzes maken.
12) De tegenstemmers maken zich ook zorgen! Zij zijn dus eigenlijk ook voorstander van de stelling.
Argumenten van tegenstanders waren:
1) Technologie vergroot juist persoonlijke vrijheid. Mensen zijn aanvankelijk altijd bang voor nieuwe technologie. Het is de angst voor het onbekende.
2) Technologie levert meer oplossingen op dan dat het problemen oplevert. Problemen die ontstaan, worden wel aangepakt.
3) Gratis bestaat niet op internet. Wees dus niet verbaasd als Google jouw data gebruikt. Als het gratis is, dan ben jij het product.
4) Dankzij technologie wordt misbruik juist transparant gemaakt.
5) Mensen hebben dankzij technologie meer keuzevrijheid gekregen. Kabelmaatschappijen vrezen niet voor niets de op komst van online films huren.
6) Mensen komen in verzet als overheden zich willen bemoeien met zaken als internetgedrag.
7) Democratie en kapitalisme zorgen voor zelfreiniging. Als we Google wantrouwen, stappen we toch naar een andere zoekmachine die wellicht geld kost om niets doet met onze data.
8) Onderwijs kan mensen juist bewust maken van risico’s en hen daarmee leren omgaan. Kritisch nadenken en digitale geletterdheid horen daarbij.
9) Je hoort als jongere er niet bij als je geen digitale identiteit hebt. Dat is erger dan de risico’s van technologie.
10) Het gaat om een nieuwe mindset mbt het omgaan met risico’s van nieuwe technologie.
11) Je kunt zorgen maken over negatieve aspecten van nieuwe technologie voor persoonlijke vrijheden, maar de stelling richt zich ook op gevolgen voor het onderwijs. En die gevolgen zijn er niet.
12) Het boek over dit onderwerp is nog niet gesloten. We hebben nog keuzes.
Ondanks dat ik enthousiast gebruiker ben van nieuwe technologie, maak ik me ook zorgen over de macht van commerciële partijen en de vrijheidsbeperkende maatregelen van overheden. Ik heb dus voor gestemd.
Ik blijf het een leuke werkvorm vinden. De stelling is uiteindelijk nipt aangenomen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Dit filmpje van Adjiedj Bakas sluit mooi aan bij de discussie: http://www.youtube.com/watch?v=yXOnxCCSR1I&feature=share
De Toekomst van de Privacy door de ogen van Trendwatcher Adjiedj Bakas