Het Online Educa Debat van de 24ste editie van de Online Educt Berlijn stond weer onder leiding van het voormalige Britse Lagerhuislid Harold Elletson (tevens werkzaam op het gebied van e-learning). Moet alle leerervaringen leuk zijn? Dat was de stelling van dit jaar. De opponenten waren dit jaar Elliott Masie, Patti Schank, Alex Beard en Benjamin Doxtdator.
Wat waren de argumenten voor de stelling?
- Plezier is een keuze. Plezier is jouw ervaring.
- Haha leidt tot A ha!
- Fun is niet ‘lachen’, maar engagement. Het moet je raken.
- Alle leren moet een ervaring zijn. Alle leren moet persoonlijk zijn.
- Leren is over implementeren van verandering. Het gaat om impact.
- Pleidooien voor hard werken en ‘grid’ beschadigen mensen. Velen worden daardoor uitgesloten. Willen we zo’n systeem?
- Waarom ben je zo bang voor plezier?
- Door plezier weg te nemen, ontneem je bepaalde jongeren kansen.
- Plezier maakt deel uit van een houding waarin je jongeren beschouwt als mensen die wat in te brengen hebben.
- Plezier is een langduriger ervaring. We socialiseren jongeren op een bepaalde manier waarin plezier geen plaats heeft.
- Als leren altijd moeilijk moet zijn, sluit je lerenden uit die dat niet kunnen.
- We ontwikkelen veel te veel saaie content. Daar haken mensen bij af. Het gaat erom de aandacht van mensen vast te pakken.
Wat waren de argumenten tegen de stelling?
- Hard werken, werkt.
- Creatieve genieën werken vooral hard.
- Voordat je hard gaat werken, moet je gemotiveerd zijn en passie hebben om te leren.
- Je kunt plezier hebben, zonder echt te leren. Leuke dingen hebben vaak niets met leren te maken.
- Leren is worstelen.
- We moeten klein plezier opofferen voor groot ‘plezier’.
- Het gaat om doelgerichtheid en betekenis.
- Verkennen en spel zijn belangrijk. Maar dat is geen ‘plezier’.
- Het gaat eerder om ‘menselijk’ zijn dan om plezier.
- Ga uit van wat werkt. Gebruik onderzoek, ook op het gebied van opleiden en leren. Wat is de beste manier om dingen te onthouden die niet leuk zijn?
- Onderzoek zegt niets over de correlatie tussen engagement en plezier. Je hebt daar ook geen goede criteria voor.
- Leren is moeilijk. Het vraagt om toewijding en hard werken. Je leert omdat het resultaat leidt tot plezier.
- Als het kan, zou leren leuk moeten zijn. Maar daar gaat het niet om. Het gaat om ‘desirable difficulties’. Die uitnodigen tot hard werken en leren.
- Kijk naar wat werkt, en “put fun next“.
- Sommige leerervaringen kunnen plezierig zijn, maar niet alle.
- Wat zijn de beste lerenden? Kleine kinderen. Zij willen vooral worden uitgedaagd.
- Het gaat om persoonlijk betekenisvol. Leren zou plezierig moeten zijn. Maar het is niet noodzakelijk.
- Is de noodzaak van plezier niet contextgebonden? Afhankelijk van de sector bijvoorbeeld (voortgezet onderwijs, hoger onderwijs, werkplek leren).
- Leerervaringen komen ook voor uit verdriet.
- Je krijgt energie van meesterschap. Maar meesterschap komt niet altijd voort uit plezier.
- De stelling bevat ook vrijblijvendheid. Leren wat je wilt. Zo zit de wereld niet in elkaar.
De aanwezigen stemden tegen de stelling. Ik heb tegen gestemd.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie