Mijn tweede sessie van het congres e-learning in de zorg werd verzorgd door PharmaPartners. Deze organisatie wil vooral samenwerking in de eerstelijns gezondheidszorg bevorderen. Bijvoorbeeld tussen huisartsen en apothekers. Daar gebruikt men zelfs gedeeltelijk niet-grafische applicaties voor. Het leren gebruiken van applicaties vormt een belangrijk onderdeel van het aanbod van PharmaPartners. Zij werken o.a. ook samen met een stichting die medische en farmaceutische kennis beheert.
De omgeving van de eerstelijns gezondheidszorg verandert, waardoor leren en ontwikkelen in feite een permanent proces is. Zij hebben daarvoor o.a. een college ontwikkeld voor deze doelgroep. Binnen dit college wordt
- klassikaal, centraal, geleerd,
- op locatie geleerd,
- met behulp van diverse materialen (zoals helpkaarten) geleerd
- en steeds vaker online geleerd.
Juist die afwisseling van leervormen wordt gewaardeerd. Als de doelgroep in korte tijd veel vaardigheden moet ontwikkelen, dan wordt e-learning het meest gewaardeerd. Bij specifieke vragen over een applicatie wordt face to face leren door de doelgroep het meest gewaardeerd.
In een discussie of online leren in de toekomst klassikaal onderwijs gaat vervangen, werd o.a. gepleit voor out of the box-denken. De huidige vormen van e-learning zullen niet de vormen van 2020 zijn (denk aan augmented reality of hologramtechnologie).
PharmaPartners maakt o.a. gebruik van video on demand of van een online te raadplegen kennisbank (service center online). E-learning aanbod gaat uit vas cases, met oefeningen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie