Online cursus Verandering in de toetscultuur: een blik op formatief toetsen

Vanaf 7 maart 2022 kun je bij Your Academy, het centrum voor postinitieel onderwijs van de Open Universiteit, de online cursus Verandering in de toetscultuur: een blik op formatief toetsen volgen.

testDe kwaliteit van toetsen heeft de afgelopen jaren enorm veel aandacht gekregen in het onderwijs en er zijn belangrijke veranderingen geweest in de manier waarop we met toetsen omgaan. Feedback is belangrijker geworden en steeds meer toetsen worden digitaal afgenomen.

Binnen het onderwijs beschouwen we toetsen ook -meer dan voorheen- als een leeractiviteit en niet alleen als een manier om lerenden aan het eind van een traject te beoordelen. Toetsen worden onder meer gebruikt voor het activeren van voorkennis, voor het verwerken van leerstof en voor het monitoren van de eigen ontwikkeling.

In deze online cursus maak je nader kennis met het begrip formatief toetsen en de functies van formatief toetsen. Ook zal je bekijken wat nodig is om formatief toetsen in een onderwijsorganisatie te implementeren en kennis opdoen van professioneel leren als innovatietechniek. Uiteindelijk zal deze module resulteren in een implementatieplan voor formatief toetsen vanuit het perspectief van professioneel leren.

Sommige scholen zijn al ver gevorderd zijn met formatief toetsen, terwijl andere scholen (bewust) gekozen hebben om te focussen op andere innovaties. Je kunt deze module in alle gevallen doorlopen, ook al lijkt de inhoud van de innovatie vooraf vastgelegd. Je kunt dus jouw eigen focus aanbrengen in deze cursus. Je kunt je bijvoorbeeld richten op de hele organisatie (scholenkoepel/ school), of op een bepaalde organisatie eenheid (bijv. waar de implementatie wat stroef verloopt tot nu toe). Je kunt ook kiezen om een “nieuw” implementatieplan te maken of een bestaand plan te analyseren en erop te reflecteren.

Indien er op jouw school al ruim voldoende aandacht is voor een goede implementatie van formatief toetsen, is het zinvol om in een vroeg stadium contact op te nemen met de docent  zodat de module een meerwaarde heeft voor de organisatie waar jij werkzaam bent.

Dorothy Duchatelet (Onderwijswetenschappen, Open Universiteit) is docente van deze online cursus. Als je de online cursus met succes afrondt, ontvang je een certificaat. Deze cursus maakt echter geen deel uit van de master Onderwijswetenschappen. Deze cursus is bedoeld voor professionals die zich verder willen ontwikkelen op dit terrein.

Opbouw cursus

  • De cursus is opgebouwd uit zeven weken, met elke week een specifieke focus.
  • Asynchroon online leren wordt afgewisseld met virtuele klas-sessies.
  • Week 2 t/m 6 voer je een (deel van een) studietaak uit die je stap voor stap dichter bij je uiteindelijke implementatieplan brengt.
  • Elke studietaak bestaat uit een aantal samenhangende opdrachten zoals het lezen van een boekhoofdstuk en/of artikel, het maken van een verwerkingsopdracht en het toepassen van de kennis op de eigen praktijk.
  • In week 7 werk je aan de afrondende opdracht.
  • Week 8 is een ‘uitloopweek’.
  • Het is ook mogelijk om langer te doen over afronding van deze cursus dan zeven of acht weken.

Binnen deze cursus wordt ook een boek gebruikt: Bailey, K., & Jakicic, C. (2012). Common Formative Assessment. A toolkit for professional learning communities at work. Bloomington, In: Solution Tree. Dit tekstboek dien je zelf aan te schaffen.

Deze cursus is los te volgen (€ 1750; gespreid betalen is mogelijk) maar kan ook deel uit maken van het Certified Professional Program Onderwijsinnovatie (4 modules van 5 EC).

Meer informatie en aanmelden?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *