Wil je jouw expertise op het gebied van onderwijsinnovatie vergroten? Ben je benieuwd naar succes- en faalfactoren van onderwijsinnovaties? Begin september 2022 start bij de Open Universiteit de gecertificeerde ‘professional course’ Innoveren binnen het onderwijs, met mij als docent.
In deze online cursus gaan we in het algemeen in op onderwijsinnovaties. Wanneer is sprake van een onderwijsinnovatie? Wat is het belang van onderwijsinnovaties? Op welke niveaus binnen het onderwijs kunnen onderwijsinnovaties zich voltrekken?
Aan de hand van cases en artikelen analyseer je succes- en faalfactoren van onderwijsinnovaties. Waarom slaagt een onderwijsinnovatie binnen de ene school wel, en bij de andere school niet? Je werkt mede op basis van literatuurstudie aan een model van de succes- en faalfactoren met betrekking tot onderwijsinnovaties op schoolniveau. Op basis van een raamwerk voor schoolverandering ontwikkel je een plan van aanpak voor een concrete innovatie binnen de eigen organisatie. Of je gebruikt dit raamwerk om te reflecteren op een uitgevoerde onderwijsinnovatie.
Kenmerken van deze cursus zijn:
- Een doorlooptijd van 7 weken, en een studiebelasting van ongeveer 140 uur. Als je de cursus niet afrondt binnen 7 weken, dan kun je er langer over doen (inschrijfrechten zijn leidend).
- Asynchroon online leren wordt gecombineerd met vier virtuele klas-sessies.
- De cursus wordt begeleid (door mij).
- Interactief leren, onder meer via discussie-opdrachten (synchroon en asynchroon online). Daarbij staat onder meer het delen van ervaringen centraal.
- Combinatie theorie en praktijk. Je gebruikt bijvoorbeeld theorieën om kritisch te reflecteren op je eigen praktijk. Je ontwikkelt producten die je in je eigen praktijk kunt toepassen.
- Als de eindopdracht als voldoende wordt beoordeeld, ontvang je een certificaat.
- Deze online cursus kan los worden gevolgd. Je kunt deze cursus ook inbrengen in het CPP Onderwijsinnovatie.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie