Online college social software in het onderwijs

Petra
Fisser van de Universiteit Twente heeft me gevraagd om online een
gastcollege te verzorgen over social software in het onderwijs.
Het zou morgenvroeg (dinsdag 11 december) moeten plaatsvinden. Aangezien het synchroon niet lukte, heb ik  het
gastcollege via Zentation gemaakt:

Je kunt ook deze
presentaties selectief bekijken, door bepaalde slides over te slaan.
Is het te horen dat ik verkouden was? Ik vind het trouwens
lastiger om alleen voor een webcam te spreken, dan voor een zaal.

Aanvullende bronnen:      

  • E-learning 2.0: sociaal, flexibel en
    persoonlijk

    Maart 2007 verscheen een themanummer van het tijdschrijft Leren in
    Organisaties over e-learning (jaargang 7, nummer 3, p. 14-19). Een
    co-productie tussen de redactie van het blad en de redactie van
    e-learning.nl. In dit artikel blik ik eerst terug op vijftien jaar
    e-learning. Vervolgens bespreek ik een aantal factoren die leiden tot
    e-learning 2.0. Conclusie is dat e-learning
    ‘socialer’, meer flexibel en
    ‘persoonlijker’ wordt.
  • Social
    software in het hoger onderwijs

    Ik heb samen met Marja Verstelle van het ICLON (Universiteit Leiden)
    een verkenning geschreven van de toepassing van social software in het
    hoger onderwijs. Het artikel is verschenen in Onderzoek van Onderwijs,
    jaargang 35, oktober 2006, p. 56-49. Een speciale Del.icio.us-pagina
    begeleidt het artikel.      
  • Simons,
    P.R-J. (2003). Eindelijk aandacht voor digitale didactiek
    van e-learning
    . In:  Rubens, W., Tjepkema, S.,
    Peoll, R., Wagenaar, S. & Dekker, H. (Eds).(2003). E-learning:
    meerwaarde of meer van hetzelfde? HRD Thema (4)(3). Deventer: Kluwer.
    18-26         
  • Bronnen
    over weblogs
  •        

  • Bronnen
    over wiki’s
  •        

  • Bronnen over social networking sites
  •       

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

5 reacties

  1. M’n complimenten!
    Je hebt weer wat nieuws bedacht.
    Volgens mij heeft je dit meer tijd gekost dan wanneer je heen en weer naar Twente was gereden, maar dat maakt niet uit. Een nieuwe werkvorm die anderen alleen maar kunnen verbeteren.
    Maar waarom heb je bij het onderdeel weblogs nu een ander jasje aan en wordt het licht gedimd? 🙂
    De bezoekers van je weblog kunnen de presentatie dus eerder volgen dan het publiek voor wie het bestemd is? Geweldig!
    Tip: Ik zou meer slides gaan gebruiken. Nu moeten we de hele tijd naar jou kijken… 🙂

  2. Erg gaaf. Leuke manier om kinderen die moeite hebben met onderwijs te volgen op een school of in een volle klas toch les te kunnen geven.

  3. Hoi Wilfred,
    Ziet er leuk uit!
    Ik heb ook een gastcollege verzorgd voor de Universiteit Twente op verzoek van Petra Fisser, maar dan over gaming. Net als jij vond ik het wel een vreemde ervaring om via een webcam een zaal toe te spreken. Een zaal is makkelijk, omdat je dan direct reacties ziet.
    Verder deed ik het vanaf mijn huis. Daardoor moest ik met zorg mijn webcam neerzetten om te voorkomen dat een hele collegezaal op de achtergrond mijn wasmachine zag staan * grin*.
    Veel groeten.

  4. @ Willem: Enschede ligt ver van Nijmegen af ;-). Maar het ging er om dat ik niet in staat was om vanochtend (of verleden week dinsdagochtend) online iets te presenteren. En ik kan dit materiaal -dat ik inderdaad op een avond en overdag heb gemaakt- natuurlijk ook hergebruiken.
    @ Kaj: dank. Je kunt op deze manier wat betreft inhoud en tijd selectief instructies bekijken.
    @ Petra: graag gedaan. Het is wel een arbeidsintensieve manier. behalve als je de inhoud vaker kunt gebruiken.
    @ Renée: ha ha. Petra vertelde me van jouw sessie. Als je goed kijkt, vang je een glimp op van mijn keuken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *