Onderzoeksmatige aanpak bij de implementatie van BYOT

Scholen zouden wel eens baat kunnen hebben bij een onderzoeksmatige aanpak bij de invoering van 'bring your own technology' (BYOT).

Terry Freedman beschrijft een casus van de Britse Tideway school. Deze school heeft een behoorlijke traditie als het gaat om het gebruik van ICT in het onderwijs. Docenten gebruiken ICT vrij intensief in hun onderwijs, en bovendien wordt internettechnologie gebruikt om met externen te leren. Vanaf 2011 is men gaan discussiëren over het gebruik van mobiele technologie, en het gebruik van 'devices' van lerenden zelf. Schoolleiding en docenten waren niet overtuigd van de toegevoegde waarde voor hun onderwijs.

De school is vervolgens een onderzoek gestart:

  • Men heeft een aantal werkbezoeken uitgevoerd bij scholen die ervaring hebben opgedaan met mobiele technologie (met name iPads).
  • Men heeft intern enquêtes en interviews gehouden om te onderzoeken in hoeverre leerlingen de beschikking hadden over eigen mobiele technologie. Daaruit bleekt dat slechts 36% van de leerlingen beschikte over een smartphone.
  • Er is onderzoek gedaan naar de noodzakelijke technische specificaties. Wat moet de school aanpassen aan de infrastructuur om veilig gebruik te kunnen maken van BYOT?
  • Er is een kleinschalig intern onderzoeksproject -noem het pilot- gestart naar de gevolgen voor leren en doceren, overige effecten en voordelen van BYOT.

Freedman schrijft:

A key reason for considering a mobile solution is to be found in the school’s vision, which stresses the development of students as independent, life-long learners, with the knowledge and understanding to learn 'anytime-anywhere'.

De schoolleiding verwacht twee jaar nodig te hebben voor de invoering van BYOT. De verwachte uitdagingen zijn:

  • Technische bekwaamheden van docenten en leerlingen.
  • Digitale didactiek in relatie tot mobiele technologie.
  • De organisatie van de ondersteuning.

Een aantal aspecten spreekt me hierin aan:

  • De school laat zich 'de kop niet gek maken'.
  • Men opereert vanuit een visie.
  • De school gaat niet uit van vooronderstellingen, maar probeert feiten te achterhalen.
  • Onderzoek creëert draagvlak en bevordert reflectie.
  • Er wordt aan diverse aspecten aandacht besteed (mensen en cultuur, infrastructuur en systemen, management en organisatie, processen en didactiek).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *