Onderzoeken naar leren met 360 virtual reality

Virtual reality is bepaald geen nieuwe technologische ontwikkeling. De technologie wordt wel veel toegankelijker en daarmee relevanter voor leren, opleiden en onderwijs. Er wordt ook steeds meer onderzoek gedaan naar de effectiviteit ervan.

Virtual reality inclusief 360 graden video’s hebben volgens mij absoluut potentie voor  leren, opleiden en onderwijs. Zo kan het “immersieve” karakter van de ervaringen binnen een VR-omgeving bevorderen dat mensen de ervaring als meer persoonlijk relevant beschouwen. De omgeving waarin je leert wordt authentieker. Ook geven lerenden aan dat zij zich beter kunnen focussen. Bovendien kun je interacteren met de content waarbij je de consequenties van je handelingen bijna aan den lijve ervaart.

Diverse jaren geleden was het complex om dergelijke toepassingen te maken. De technologie was ook prijzig. Hier komt de laatste tijd verandering in. Dat betekent dat de drempel om VR binnen leersituaties in te zetten lager wordt. Wat mij betreft impliceert dit dat de vraag ‘wat werkt waarom en wanneer’ bij VR pregnanter wordt.

Volgens mij hebben we didactische principes voor VR nodig, zoals we ook multimediaprincipes kennen. Gelukkig wordt er ook steeds meer onderzoek gedaan naar het leerzame karakter van VR.

Vak.Expert gelooft sterk in de mogelijkheden van 360° Virtual Reality (360° VR). Sjoerd Renkers van Vak.Expert verzamelt daarom onderzoeken en artikelen over 360° video voor VR headsets. Sjoerd wijst me al een tijd op diverse publicaties, die een aantal blogposts hebben opgeleverd:

De publicaties, waar ik in deze blogposts naar verwijs, staan ook in het overzicht van Vak.Expert (met samenvatting en verwijzingen). Maar verder bijvoorbeeld ook:

  • Een chirurg in opleiding leert beter via 360° VR video voor VR headsets met één hand een platte knoop leggen dan na lessen met een traditionele video.
  • VR draagt in positieve zin bij aan de kijkerervaring, maar leidt niet tot meer empathie dan een gewone video.

Dat kan weleens een mooie verzameling worden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *