Onderzoek naar elektronische leeromgevingen

This report records the results from a national survey, undertaken by UCISA and JISC into issues relating to the acquisition, use and support of VLEs.

Aldus de eerste zin van een Brits onderzoeksrapport. Het onderzoek vergelijkt het gebruik van elektronische leeromgevingen (ELO) binnen het Britse hogere onderwijs over de jaren 2001, 2003 en 2005. 85 van de meer dan 200 aangeschreven instellingen voor hoger onderwijs hebben aan het onderzoek deelgenomen. 95% van deze instellingen gebruikt anno 2005 een ELO, tegenover 81% in 2001. Een groot aantal instellingen maakt gebruik van meerdere ELO’s, terwijlk 52% van het totaal aantal instellingen slechts één ELO gebruikt (in 2001 was dat 29%).

De samenstellers omschrijven de ontwikkeling als ‘evolutionary consolidation’.

Centralisation is increasing in all matters considered strategic, dedicated devolvement is occurring for a range of support activities. (…) There is as yet, little sign of collaboration between institutions and negligible interest in standards.

Aldus de belangrijkste conclusie. Opvallend is ook dat het aantal ELO´s binnen het Britse hoger onderwijs afneemt, dat nauwelijks sprake is van integratie met elektronische portfolio’s en dat e-learning in toenemende mate wordt genoemd in strategische documenten. BlackBoard en WebCT zijn (nog) marktleider. Het aandeel BlackBoard is sinds 2001 gegroeid, terwijl WebCT in vergelijking met 2001 flink wat marktaandeel heeft verloren (al is sprake van lichte groei in vergelijking met 2003). Moodle en het bij mij niet bekende Bodington zijn in opkomst, terwijl ook nogal wat instellingen kiezen voor een zelf ontwikkelde ELO.

Via Stephen Downes

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *