Waar letten bedrijven het meeste op bij de selectie van een e-learning oplossing? Twee Italiaanse onderzoekers hebben onderzoek gedaan naar deze vraag. Het paper Adoption of e-learning solution: selection criteria and recent trends is het resultaat van deze analyse. De onderzoekers kiezen daarin een wat beperkte invalshoek. Eén van de conclusies is dat klanten nog steeds vooral een leermanagement systeem willen hebben.
De twee onderzoekers van de universiteit van Milaan-Biocca hebben in hun onderzoek geïnventariseerd welke criteria verschillende betrokkenen gebruiken bij de selectie van een e-learning oplossing. Daarnaast verkennen zij in dit paper enkele technologische en organisatorische trends die van invloed zijn op de selectie van een e-learning oplossing.
Belangrijke criteria hebben dan te maken met:
- De leverancier (bekwaamheid, kwaliteit van services, referenties).
- De prijs.
- De integratie met andere systemen van de organisatie.
- De mogelijkheid van een cloud oplossing (bijvoorbeeld via software as a service).
- Gebruikersvriendelijkheid.
- Mogelijkheid om de applicatie mobiel te gebruiken.
- Mogelijkheid om nieuwe content te ontwikkelen en de optie om kant-en-klare content ‘af te spelen’.
De bekwaamheid van de leverancier, integratie met andere systemen, prijs en de service van de leverancier worden als belangrijkste criteria aangemerkt. Het laagste scoren criteria als ’talent management systeem’, ‘content network distribution’, ‘hosting’ en ‘fast time to market’.
Eerlijk gezegd vind ik dit een beperkte insteek. De onderzoekers hebben bijvoorbeeld niet gekeken naar manieren van leren die ondersteund moeten worden, communicatiefaciliteiten, manieren van beoordelen en leermanagementfunctionaliteiten. Uit mijn ervaring met de begeleiding van van selectieprocessen van e-learningoplossingen blijkt dat klanten vooral ook kijken naar manieren van leren en leermanagementfunctionaliteiten. Vertrouwen in de leverancier blijkt inderdaad ook essentieel, net als prijs (hoewel prijs niet de doorslag geeft, behalve als offertes extreem verschillen). Integratie van systemen staat inderdaad ook hoog op de lijst, is mijn ervaring.
De lijst met criteria is overigens onvoldoende specifiek om te gebruiken tijdens een selectieproces. Verder werkt het uitstekend om selectiecriteria te vertalen in gebruikerscases, waaruit bijvoorbeeld blijkt hoe een medewerker omgaat met een e-learningoplossing.
De auteurs hebben ook bij leveranciers nagevraagd wat volgens hen belangrijke selectiecriteria zijn. Deze bedrijven benadrukken met name dat klanten goed advies willen, dat klanten vertrouwen in de leverancier willen krijgen. Ook zij benadrukken het belang van integratie met systemen.
Uit dit onderzoek komt ook naar voren dat organisaties vooral nog behoefte hebben aan een leermanagement systeem, aangezien het bijhouden van resultaten en monitoren van de voortgang van medewerkers erg belangrijk wordt gevonden.
Voor de toekomst signaleren de onderzoekers de volgende trends, die van invloed zijn op de markt van leermanagement systemen:
- Software as a Service (vorm van cloud computing).
- Talent management (leermanagement systemen ontwikkelen zich tot bredere e-HR systemen).
- Mobiel leren.
- Social learning (meer informele vormen van leren, zelfgeorganiseerd leren waarbij de medewerker meer ‘in control’ is). De auteurs geven daarbij aan dat deze ontwikkeling in hun interviews niet aan de orde is gekomen.
Vreemd genoeg plaatsen de onderzoekers deze trends in een assenstelsel tegenover elkaar, en positioneren daar aanbieders van e-learning oplossingen op. Terwijl deze ontwikkelingen heel goed naast elkaar kunnen staan.
Ik ervaar ook dat organisaties op korte termijn meestal een traditioneel leermanagement systeem willen aanschaffen, soms in combinatie met een auteurstool. Organisaties, waar ik mee te maken heb, willen op langere termijn echter ook een e-learning oplossing die ‘social learning’ en talentmanagement kan faciliteren.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie