Onderzoek RSS in het onderwijs

Studenten in het hoger onderwijs verwachten steeds vaker dat hun opleiding gebruik maakt van internettechnologie, zoals e-mail en elektronische leeromgevingen. En volgens de auteurs van het paper Syndicated RSS Feeds for Course Information Distribution hoort daar ook RSS bij.

Na een inleiding (wat is RSS?) gaan de auteurs uitgebreid in op de toepassingsmogelijkheden van RSS binnen het (hoger) onderwijs.


RSS allows schools to effectively disseminate
important information to all students, regardless of individual schedules or how students prefer to
receive it.

Met behulp van RSS kunnen studenten op een effectieve manier worden geïnformeerd over veranderingen op cursuswebsites of als er nieuws is op het gebied van bepaalde onderzoeken. Verder is het eenvoudig om op de hoogte te blijven van nieuws van verschillende bronnen:


The ability of RSS to provide single-click access to the most current information eliminates the
student’s need to visit the required web sites regularly and increases their productivity by cutting
down on search times for relevant subjects and news.

Zij hebben ook een case studie uitgevoerd. Deze studie laat zien dat studenten in de loop van de tijd meer begrip hebben gekregen van de waarde van RSS. Ook blijkt dat studenten vooral webbased oplossingen handig vinden om RSS te kunnen gebruiken. Aparte software lijkt drempelverhogend te werken.

Uit deze studie blijkt onder meer ook dat 65,5% van de studenten de RSS-feed van de cursus gebruikten, terwijl 55,2% ook geabonneerd waren op andere RSS-feeds. Beide percentages vind ik hoog. Een verklaring kan zijn dat de groep studenten een ICT-opleiding volgde. Desalniettemin is het opvallend dat studenten een grotere meerwaarde toekennen aan RSS voor de cursuswebsite, dan om geïnformeerd te worden over veranderingen bij andere bronnen. Een mogelijke verklaring is volgens mij dat deze studenten ‘afgerekend’ worden op het behalen van de cursus. Het gevoel van urgentie om geïnformeerd te blijven over veranderingen met betrekking tot de cursus is groot.

Syndicated RSS Feeds for Course Information Distribution is niet eenvoudig te lezen. Er wordt bijvoorbeeld uitgebreid ingegaan op het technisch implementeren van RSS en op methodologische aspecten van het onderzoek. Maar het onderdeel Classroom Needs en de bevindingen zijn zeker de moeite waard.

Terug naar de veronderstelling dat studenten steeds vaker verwachten dat opleidingen RSS gebruiken: wat mij betreft is dat vooralsnog wishful thinking van de auteurs. Ik zou deze stelling op dit moment niet durven te verdedigen. De studenten in deze case studie zijn niet representatief. En RSS wordt ook door jongeren in het algemeen nog relatief weinig bewust gebruikt.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. Interessant zover ik het vluchtig heb gelezen. Blijf er bij dat RSS een krachtig tool kan zijn voor het onderwijs die vaak onderschat word.
    De ware kracht zie ik in het feit dat RSS en XML content los maakt uit de omgeving waar het oorspronkelijk is gemaakt. Het maakt onder andere mashups mogelijk. Ik vind daarom dat er niet zo zeer moet worden gekeken naar welke ELO men gebruikt, maar of de data gestuurd kan worden naar de omgeving naar keuze van lerende. Dat kan een RSS reader zijn, maar even goed ook Social Network sites als Hyves of Netvibes of je blog.
    Als de drempel voor een bepaalde ELO te hoog is voor een student of docent kan je veel beter de mogelijkheid geven om de data te kunnen ontvangen in omgeving die de docent of student al gebruikt en zelf prettig vind. Bij die verspreiding speelt RSS en XML dan een grote rol.
    Ik geloof niet in ELO-hokken, zoals ik het noem, dat alle lerenden en docenten gebruik MOETEN maken van de ELO die vaak door het management is neer gepland. In de praktijk blijkt dat vaak niet te werken, omdat men veel liever met een betere toepassing werkt.
    Daarom moet de ELO ook geen verbindend element zijn tussen docenten en studenten, maar de content zelf. En deze content kan ondermeer met RSS en XML de weg vinden naar de student en docent.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *