eSchool News besteedt aandacht aan een onderzoek naar het gebruik van iPads in het onderwijs. De uitkomsten zijn positief. Maar of dat aan de iPad ligt…
Het onderzoek heeft betrekking op een anderhalf jaar durend initiatief op een zogenaamde K12-school waarbij 15 stagiaires betrokken zijn. Het onderzoek is dus redelijk kleinschalig. Je leest ook weinig over de onderzoeksopzet.
De belangrijkste bevindingen zijn:
- Docenten -ook de jongere en de stagiaires- moeten leren hoe zij de iPad op een goede manier in het onderwijs kunnen inzetten. Geef docenten begeleiding, en ruimte om te experimenteren. Laat docenten, die geleerd hebben om iPads in te zetten, vervolgens als rolmodel fungeren.
- Lerenden moeten ook leren hoe zij op een goede manier iPads binnen hun onderwijs kunnen inzetten.
- iPads kunnen bijdragen aan effectief onderwijs, maar niet omdat het iPads zijn. Het succes is afhankelijk van de wijze waarop de technologie binnen het onderwijs werd ingezet. iPad bleken bijvoorbeeld goed te passen bij projectmatig leren.
- Er is sprake van anekdotisch bewijs waarbij een ‘drukke’ en moeilijk benaderbare leerling meer betrokken werd bij het onderwijs toen iPads werden ingezet. Overigens kwam dit ook omdat de lerenden verantwoordelijk werd voor een taak, en de docente inspeelde op een sterke kant van de lerende (creatief tekenen).
- iPads blijken geschikt om met een zeer diverse doelgroep lerenden te gebruiken.
- Docenten die ICT weinig inzetten, voelen zich niet op hun gemak om ICT in het onderwijs te gebruiken. Dit heeft echter niets met leeftijd of ervaring als docent te maken.
Mijn belangrijkste conclusie is dat weer blijkt dat de technologie an sich het succes van een interventie in het onderwijs niet bepaalt, maar dat dit grotendeels afhangt van de wijze waarop de technologie wordt ingebed en gebruikt. Al scheelt het wel als een technologie eenvoudig in gebruik is.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Een reactie