Onderzoek laat zien: generatieve AI kan docenten fors tijd besparen bij lesvoorbereiding

Recent onderzoek laat zien dat docenten flink wat tijd kunnen besparen door toepassingen als ChatGPT te gebruiken bij het voorbereiden van lessen. Wat zou de impact op werkdruk zijn als generatieve AI voor meer werkzaamheden zou zijn gebruikt?

werkdruk docentenHet onderzoek, uitgevoerd door de Education Endowment Foundation, vergeleek twee groepen docenten: één groep die ChatGPT gebruikte en één groep die geen gebruik maakte van AI-tools.

In totaal deden 259 docenten uit 68 scholen mee aan het onderzoek. Ze gaven allemaal natuurkundeles aan lerenden uit de eerste twee jaar van het voortgezet onderwijs. De ‘ChatGPT-groep’ kreeg toegang tot een online handleiding en gebruikte de generatieve AI-tool bij het voorbereidingen van de lessen. De andere groep werkte op de traditionele manier, zonder AI-ondersteuning.

De resultaten zijn opvallend en veelbelovend. Docenten die ChatGPT gebruikten, waren gemiddeld 25,3 minuten per week minder tijd kwijt aan het voorbereiden van lessen. Waar docenten zonder AI ongeveer 81,5 minuten per week besteedden aan voorbereiding, had de ChatGPT-groep gemiddeld 56,2 minuten nodig. Dat is een tijdsbesparing van maar liefst 31%.

Daarbij viel ook op dat de kwaliteit van de lessen en het lesmateriaal niet verschilde tussen de twee groepen. Deze kwaliteit werd beoordeeld door een panel van deskundigen die niet wisten hoe de materialen waren gemaakt. De docenten gebruikten ChatGPT vooral voor specifieke onderdelen van hun lessen, zoals het maken van vragen en quizzen of het bedenken van nieuwe activiteiten.

Het onderzoek laat ook zien dat de docenten ChatGPT en de handleiding in de loop van het onderzoek steeds minder vaak raadpleegden. Dit kwam volgens de onderzoekers waarschijnlijk doordat de docenten na de beginperiode een bepaalde routine hadden ontwikkeld. De meeste docenten vonden ChatGPT makkelijk te gebruiken en waren positief over de handleiding.

Verder viel op dat docenten die vertrouwd waren met technologie en natuurkunde ChatGPT vaker gebruikten. Opvallend genoeg maakten docenten met veel vakkennis juist minder gebruik van de tool. De tijdwinst die ChatGPT opleverde werd door docenten op verschillende manieren benut: sommigen gebruikten de extra tijd voor andere lesvoorbereidingen, anderen konden hun totale werkdruk verminderen.

De uitkomsten zijn volgens de onderzoekers niet alleen interessant voor docenten die hun werkdruk willen verlagen, maar ook voor schoolleiders die nadenken over het gebruik van AI bij lesvoorbereidingen. Het onderzoek laat zien dat docenten zelf een goede balans kunnen vinden in hoeveel ze ChatGPT willen gebruiken. Ze pasten het gebruik aan hun eigen behoeften aan. Waarschijnlijk kan deze manier van werken dan ook buiten het onderzoek om goed functioneren.

Mijn opmerkingen

Dit onderzoek bevestigt het onderbuikgevoel dat ik al een jaar of twee heb: generatieve AI kan de werkdruk van professionals, zoals docenten, helpen verlagen. Ik lees weleens bijdragen waarin nogal badinerend wordt gedaan over het behalen van efficiencywinst dankzij generatieve AI. Het zou juist moeten gaan om innovatie en transformatie. Aangezien werkdruk een groot probleem is binnen tal van sectoren, is het behalen van efficiencywinst m.i. wel belangrijk.

Het feit dat docenten naar verloop van tijd ChatGPT minder zijn gaan gebruiken, kan overigens ook te maken hebben met het ‘novelty effect’ of met het kunnen hergebruiken van reeds gegenereerde output.

Verder valt mij op dat ChatGPT alleen gebruikt is voor lesvoorbereiding, en niet voor andere taken. De gids Teaching with ChatGPT heeft als focus:

  • Vind ideeën voor activiteiten
  • Krijg kant-en-klare oefenvragen
  • Pas je materialen aan voor jouw groep
  • Maak modelantwoorden & stel proefexamenvragen op
  • Krijg effectieve uitleg & stapsgewijze voorbeelden
  • Test het begrip van lerenden & voorkom misvattingen

Er is dus nog niet gekeken naar het effect van generatieve AI als tutor, bijvoorbeeld als het gaat om het beantwoorden van vragen of om het geven van feedback, of bij het uitvoeren van administratieve taken. Daar is ook nog winst te behalen als het gaat om het verlagen van de werkdruk.

De onderzochte groep docenten was, zoals je hierboven kunt lezen, niet heel omvangrijk. Er is dus meer onderzoek nodig (en ook binnen andere contexten dan natuurkunde binnen het voortgezet onderwijs).

Mijn bronnen over (generatieve) artificiële intelligentie

Deze pagina bevat al mijn bijdragen over (generatieve) artificiële intelligentie, zoals ChatGPT.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *