Idealiter heeft elke lerende een individuele docent die de lerende instrueert, begeleidt en ondersteunt. Dit is echter niet te organiseren en onbetaalbaar. AI zou dit vraagstuk wellicht kunnen oplossen. De verwachtingen ten aanzien van de rol van (generatieve) AI voor het geven van individuele instructie en begeleiding zijn dan ook hooggespannen. Recent onderzoek biedt wat dat betreft perspectief. Juich echter niet te vroeg.
Onderzoekers van Harvard hebben 194 studenten onderverdeeld in twee groepen. De eerste groep heeft gedurende twee weken twee lessen per week gevolgd. Binnen die lessen gingen zij actief aan de slag met leerinhoud op het gebied van de discipline natuurkunde. De tweede groep maakte gebruik van een AI-tutor die gebaseerd was op GPT-4 technologie. In het artikel wordt de configuratie van de tutor uitgebreid beschreven. Voorafgaand aan een les maakten studenten een pre-test, na afloop een post-test (ik ga er vanuit dat studenten daarbij geen AI mochten gebruiken). Ook moesten de studenten reageren op vier stellingen met betrekking tot engagement, motivatie, genoegen en ‘growth mindset’.
Studenten in de AI-groep behaalden hogere gemiddelde scores op de post-test (M=4,5) vergeleken met de controlegroep die actief leerde (M=3,5). De leerwinst voor de AI-groep was meer dan het dubbele, vergeleken met de andere groep ten opzichte van de pre-test.
Verder valt op dat 70% van de studenten in de AI-groep minder dan 60 minuten aan de leertaak besteedde, terwijl 30% er meer dan 60 minuten aan besteedde. De gemiddelde tijd voor de AI-groep was 49 minuten, tegenover 60 minuten voor de groep die actief leerde.
De onderzoekers hebben ook nog gekeken of wellicht andere factoren, zoals voorkennis, het verschil in scores kon verklaren. Dat was niet het geval.
Studenten in de AI-groep gaven verder aan zich significant meer betrokken (gemiddeld 4,1 vs 3,6) en gemotiveerd (gemiddeld 3,4 vs 3,1) te voelen dan studenten in de andere groep. Er was geen significant verschil in genoegen en ‘growth mindset’. tussen de twee groepen.
In hun bijdrage staan de onderzoekers ook stil bij het ontwerpen van succesvolle student-AI interacties. Zij hebben bij het ontwerpen van de AI-tutor zeven didactische toepassingen gebruikt: (1) actief leren faciliteren, (2) cognitieve belasting managen, (3) ‘growth mindset’ bevorderen, (4) scaffolding van inhoud, (5) nauwkeurigheid van informatie en feedback waarborgen, (6) gerichte en tijdige feedback geven, en (7) zelfgestuurd leren mogelijk maken. De laatste twee toepassingen zijn volgens de onderzoekers niet of nauwelijks binnen een fysieke onderwijssetting worden toegepast.
Deze resultaten wijzen er volgens de onderzoekers op dat AI-tutoring effectief kan worden geïntegreerd in bestaande onderwijspraktijken. AI-tutoring kan volgens hen worden gebruikt om studenten voor te bereiden op colleges. Daardoor kan kostbare onderwijstijd worden besteed aan het ontwikkelen van hogere-orde vaardigheden. Ook deze onderzoekers benadrukken dat AI-tutors niet bedoeld zijn om klassikaal onderwijs te vervangen, maar om het te versterken door alle studenten op een niveau te brengen waar ze maximaal kunnen profiteren van hun tijd in de fysieke setting.
De belangrijkste conclusie uit deze studie is dan ook dat studenten meer dan twee keer zoveel leren in minder tijd wanneer ze gebruik maken van een AI-tutor in vergelijking met een actief lerende collegezaal, terwijl ze zich ook meer betrokken en gemotiveerd voelen. De resultaten tonen aan dat AI-tutoring significant betere leerresultaten oplevert dan traditioneel actief leren binnen een collegesetting.
Via Donald Clark.
Mijn opmerkingen
Het onderzoeksartikel is nog niet ‘ge-peer-reviewed’. Dat is eigenlijk wel een kwaliteitskeurmerk van wetenschappelijk onderzoek. Verder valt op dat er -voor zover ik kan oordelen- alleen is getoetst op kennis reproductie. Ook is slechts gedurende twee weken onderzoek gedaan. De manier waarop de perceptie van lerenden is getoetst, is erg mager (vier vragen, zelfrapportage). Uiteraard zou je ook moeten kijken of lerenden het geleerde ook op langere termijn beter verwerken dan manieren van actief verwerken. Toch is het interessant te zien dat AI-tutoring binnen deze context tot betere resultaten leidt dan ander manieren van actief leren, als het gaat om kennisreproductie. Voordat er onderwijsminister komt die denkt dat je hiermee het tekort aan docenten kunt oplossen: zo eenvoudig is dat niet. Deze toepassing van AI-tutoring bestaat maar een beperkt deel van het totale onderwijs. Bovendien is dus meer onderzoek nodig voordat je hier verstrekkende conclusies aan verbindt.
Mijn bronnen over (generatieve) artificiële intelligentie
Deze pagina bevat al mijn bijdragen over (generatieve) artificiële intelligentie, zoals ChatGPT.
Andere bronnen over generatieve AI
- A Defence of the Traffic Light Metaphor
- AI in Ed: Equity, XAI and Learner Agency
- AI Tools in Education Technology
- OpenAI’s O1 Model: Research, Safety, and Alignment
- Richtlijnen voor AI in het Onderwijs
- ChatGPT4 naar O1: De Volgende Stap in AI-evolutie
- Getting AI to Do Your Work
- YouTube’s AI Videos: Veo Inspiration Tab
- How AI Can Foster Creative Thinking in the Classroom and Beyond
- 4 Trends That Transform Teaching
- Building the Public Infrastructure
- Motivation in the Blink of AI
- The Impact of AI in Advancing Accessibility for Learners with Disabilities
- AI Tools in Education
- What will AI do to higher education?
- AI-Powered Instructional Design at ASU
- AI won’t be free forever, and you should be mad about it
- The AI Risk Repository: A Comprehensive Meta-Review
- AI was born at a US summer camp 68 years ago
- Where will Artificial Intelligence take us in the future?
- OpenAI Races to Launch ‘Strawberry’
- OpenAI releases “Strawberry” ChatGPT model with better reasoning
- OpenAI’s advanced reasoning ‘Strawberry’ model
- OpenAI’s new o1 models push AI to PhD-level intelligence
- AI Models Start To Reason Before Responding
- Why AI Models Are Collapsing And What It Means For The Future Of Technology
- OpenAI says ChatGPT’s weekly users have grown to 200 million
- ChatGPT: Everything you need to know about the AI-powered chatbot
- Are emergent abilities in Large Language Models just in-context learning?
- While Watching ChatGPT, Something Astounding Emerged
- Teachers to get more trustworthy AI tech as generative tools learn from new bank of lesson plans and curriculums, helping them mark homework and save time
- Higher Education’s Generative Artificial Intelligence Paradox: The Meaning of Chatbot Mania
- Enhancing student engagement through Artificial Intelligence
- Artificial Intelligence in Academia: Chatbot applications in libraries
- Artificial intelligence? What happened to virtual reality?
- Human Intelligence + Artificial Intelligence In Learning Strategy & Design
- The new AI imperative is about balancing innovation and security
- Kids who use ChatGPT as a study assistant do worse on tests
- What Happens If AI Learns From Students?
- Critical thinking skills in an AI-rich world
- The Most Popular AI Tools for Instructional Design
- Students Are Using AI Already. Here’s What They Think Adults Should Know
- For AI Adoption Success, Focus On These Five Critical Value Drivers
- Effective Tech Integration Strategies: From District to Classroom
- Education at a Glance 2024 OECD
- Can AI-Written Essays Be Stopped? (Part 1/2)
- Can AI-Written Essays Be Stopped? (Part 2/2)
- AI revolution in higher ed: Crafting effective policies for ChatGPT and beyond
- UK’s first teacherless AI classroom set to open in London
- Professors burned out, thanks to technology
- Owning the Unknown: Teaching and Learning With AI
- Will AI Make Standardized Tests Obsolete?
- Higher-ed is accelerating the growth of credential innovation
- 5 ways Gemini can help students study smarter
- Yale spend $150 million on AI – Why this leads the way for AI in Higher Education
- Is college still worth it? Many Americans say no
- Survey: 86% of Students Already Use AI in Their Studies
- Students rate digital learning highly but some lack suitable learning devices
- AI Competency Framework for Students (UNESCO)
- AI Literacy In The Classroom: 7 Strategies For Success
- Penn State launches generative AI program for faculty
- AI writing in postsecondary education
- Parents are cautiously optimistic about AI in schools
- AI Do’s and Don’ts for Teachers
- Augmented Course Design: Using AI to Boost Efficiency and Expand Capacity
- Professor tailored AI tutor to physics course. Engagement doubled
- AI as tutor and critic: using tech to personalise education
- Teacher Knowledge in the age of ChatGPT and Generative AI
- AI tutor helped Harvard students learn more physics in less time
- How Teachers Are Talking About AI in Education
- Measure the Perceptions of Faculty, Staff, and Students on Generative AI Tools in Academia
- Does A.I. Really Encourage Cheating in Schools?
- Should we avoid using AI because of the risk of cheating?
- How to Identify AI-Generated Content in Student Assignments
- AI detectors are easily fooled, researchers find
- Google Smothers AI Hallucinations With Real-World Data
- Forget Siri. Apple could release robots with own AI ‘personality’
- AI voice generators: What they can do and how they work
- Impact of AI in advancing accessibility for learners with disabilities
- Do Digital Natives Really Understand their World?
- My AI Breakthrough
- Why AI will not lead to technological unemployment
- The Enterprise AI Sourcebook is Here
- Artificial Intelligence is impacting everything—Including Workload Automation
- Employees secretly leveraging AI at work
- AI is growing faster than companies can secure it
- Generative AI chatbots in higher education: a review of an emerging research area
- AI models collapse when trained on recursively generated data
- How Generative AI Affects Open Educational Resources
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie