Onderwijstechnologie, campuscultuur en obstakels voor innovatie #OWD18

Antropoloog Lauren Herckis mocht dag één van editie 2018 van de SURF Onderwijsdagen afsluiten. Zij stond stil  bij de bedreigingen en de kansen voor succesvolle implementatie van onderwijsmiddelen en -activiteiten op de campus.

De belangrijkste wetenswaardigheden uit deze keynote zijn wat mij betreft:

  • ICT leidt niet tot breed geadopteerde en duurzame vernieuwingen binnen het onderwijs.
  • Er wordt vaak gekeken naar hoe we docenten kunnen overtuigen. Veranderingen hebben echter vaak grote gevolgen voor allerlei aspecten van het werk van docenten.
  • Er zijn ook verschillende redenen waarom docenten niet of minder ‘veranderbereid’ zijn. Docenten hebben ook te maken met diverse contexten, waarin belemmeringen verschillend werken.
  • Er is o.a. sprake van conflicterende maatregelen om succes te meten (cijfers, tevredenheid, etc), er zijn diverse risico’s bij innovaties. Het bewijs dat het werkt is vaak niet genoeg (maar werkt het ook in mijn situatie?).
  • Bij veranderingen lopen belevingen van innovaties van diverse betrokkenen niet synchroon. Zij hebben bijvoorbeeld een andere achtergrond, en andere ervaringen met technologie. Er zijn betrokkenen die zijn opgegroeid met technologie, terwijl dat voor anderen niet het geval is. Dat heeft gevolgen voor hoe betrokkenen aankijken tegen ICT en onderwijs, voor hun opvattingen, overtuigingen en verwachtingen. Docenten hebben andere ervaringen, dan studenten. Niet alleen op het gebied van technologie, maar ook als het gaat om leren en samenwerken.
  • Ondersteuners kunnen zich vaak maar moeilijk verplaatsen in de praktijk van docenten. Overzien zij ook de volledige impact van vaak opeenvolgende en samenhangende veranderingen, die wellicht negatieve gevolgen kunnen hebben voor de kwaliteit van het onderwijs? Effecten van veranderingen zijn dikwijls diffuus.
  • Op het moment dat docenten ervaren zijn op het gebied van didactiek, hebben zij te maken met nieuwe technologie en met een studentenpopulatie die anders is dan toen de docenten begonnen met doceren. Nieuwe technologieën, andere studentpopulaties en didactische aanpassingen verlopen niet synchroon. Hoe begeleid je docenten daarbij?
  • Hoe ontwerpen we grote veranderingen? We hebben daarbij te maken met diverse ‘moving targets’. Persoonlijke contexten wisselen en spelen hierbij een belangrijke rol. Welke ondersteuning hebben verschillende mensen nodig? Werkt deze technologie voor mij? Stel daarom altijd vragen  bij ‘jouw waarheid’. Stel je veronderstellingen en overtuigingen ter discussie. Met welke perspectieven heb je te maken? Accepteer ook dat veranderingen zich in een traag tempo voltrekken. Docenten hebben namelijk heel andere werkzaamheden dan nieuwe technologie te adopteren.
  • Veel van wat docenten doen werkt. Het leidt tot een goede ‘learner experience’. Is dat ook het geval voor nieuwe aanpakken? Betrek daarom studenten bij innovaties.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *