Volgens oud-docent en oud-schooleider Jim Graig moet het onderwijs beter inspelen op de behoeften van de ‘digital natives’.
Our kids, for the very first time, are not at all like their parents, or their teachers, in how they learn. The difference is technology, how it is used, thought about and how skills are acquired.
Graig schaart zich hiermee in het gezelschap van Marck Prenzky, Wim Veen en anderen.
The fact is, more and more bright, otherwise motivated, talented kids are becoming disengaged by the old-fashioned school process. Their digital-native minds don’t work the old way. They are bored out of their minds.
De laatste tijd vraag ik me steeds vaker af of jongeren vandaag de dag in wezen wel zo anders zijn dan jongeren van pak ‘m beet twintig jaar geleden. Of versterkt nieuwe technologie bepaalde kenmerken die jongeren eigenlijk ‘van nature’ hebben, zoals ongeduldig zijn, resultaatgericht en de behoefte om ‘connected’ te zijn? Met andere woorden: worden deze kenmerken niet veel meer zichtbaar omdat Internettechnologie dit mogelijk maakt?
Volgens mij zou het eens interessant zijn om oude ontwikkelingspsychologische boeken over adolescentie en jongeren er nog eens op na te slaan.
Via Writetechnology
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Persoonlijk denk ik dat we te weinig realiteitsgevoel hebben.
Door de media, vooral het nieuws, hebben we het idee dat we alles in 5 minuten moeten kunnen doen, uitleggen en begrijpen. Bijvoorkeur terwijl we meerdere taken tegelijk uitvoeren. Ons vermogen om te onthouden, te concentreren wordt steeds beperkter omdat we van jongs af aan leren dat het allemaal snel moet gaan.
De realiteit dat iets leren, iets echt begrijpen, heb je ervaring nodig. Ervaring kost tijd, hoeveel bepaal je zelf. Je moet bereid zijn om toe te laten dat de ervaringen je veranderen.
Persoonlijk denk ik dat elk kind die nu van de basisschool afkomt niet alleen maar moet kunnen lezen, schrijven, rekenen en programmeren. Dat is waarschijnlijk beter dan wat we tegenwoordig hebben, maar ook dat is nog niet genoeg. Want wat heb je aan kennis als je deze niet toepast? En je past het niet toe als het geen gewoonte is…
Het gaat bij onderwijs eigenlijk om het ontwikkelen van nuttige gewoontes: De gewoonte om dagelijks boeken te lezen. De gewoonte om voor te lezen aan anderen op zo’n manier dat de betekenis duidelijk wordt gemaakt. De gewoonte om brieven, essays, verhalen en programmas te schrijven en deze te delen met anderen. De gewoonte om sceptisch te zijn, de gewoonte om onderzoek te doen, om problemen met logica en rede aan te pakken.
De kern van onderwijs veranderd niet, want mensen veranderen niet. Hoewel de techniek en de kennis mag veranderen bijven mensen gelijk.Nog steeds geldt: People learn by doing. People do what they see being done.
Kennis kan geen mensen veranderen: Je wordt er echt niet beter van. Een minimale mate van herhaling kan tijdelijk een zekere mate van bekwaamheid bewerkstelligen zonder dat je ooit “het” door krijgt.
Om iets goed te leren moet je het toepassen in het dagelijkse leven: Het moet een onderdeel worden van wie je bent, het moet je hart bereiken. Dat is de uitdaging van het onderwijzen, en technologie kan daar bij helpen, maar je hebt het niet nodig.
Wat je nodig hebt zijn geweldige docenten.
“De laatste tijd vraag ik me steeds vaker af of jongeren vandaag de dag in wezen wel zo anders zijn dan jongeren van pak ‘m beet twintig jaar geleden.”
Ik denk ook dat jongeren in wezen niet zo anders zijn dan tien of honderd jaar geleden. Hun hersenen functioneren (leren) volgens dezelfde mechanismen als toen.
Wel is het zo dat om te slagen in de 21ste eeuw, studenten en werkenden heel andere vaardigheden zullen moeten verwerven dan vorige generaties. De hersenen hebben een nieuwe functie gekregen: in plaats van stockageplaats van allerlei feitelijke informatie, worden ze een soort kennismanagementcentrum. Cruciaal wordt de vaardigheid om snel de juiste informatie te puren uit een zee van kennis die overal en altijd beschikbaar is. Dit is zeer verschillend van het papieren tijdperk, waar kennis schaars was en dus zoveel mogelijk in ons hoofd gestockeerd moest worden.
De jongeren van vandaag groeien op in een omgeving waar kennis overvloedig aanwezig is, en waar communicatie vrijwel niet meer gebonden is aan plaats of tijd. Meer dan ooit leven we ook in een tijdperk van verandering. Ik ben het dan ook niet eens met de vorige commentaar dat het erop aankomt om de jongeren de juiste gewoontes aan te leren. Studenten van vandaag moeten leren omgaan met verandering, ze moeten leren om hun gewoontes voortdurend aan te passen aan hun omgeving.
De voortdurende verandering van onze samenleving en het onophoudelijke kiezen die dat met zich meebrengt (hoe pas ik mij aan? wat ga ik leren?) zijn echter niet aanwezig in het traditionele schoolsysteem. Mijns inziens is een deel van de oorzaak van de vele problemen die jongeren hebben in school de botsing tussen de mogelijkheden en dynamiek die ze ervaren in de echte samenleving, en de beperktheid van keuze die hen geboden wordt binnen het traditionele onderwijs.
Om productieve, verantwoordelijke volwassenen te worden moeten jongeren volgens mij leren omgaan met de keuzevrijheid die het leven van vandaag en morgen hen te bieden heeft. En dit is niet iets wat hen niet afschrikt, wel integendeel – ze smullen ervan!
“Of versterkt nieuwe technologie bepaalde kenmerken die jongeren eigenlijk ‘van nature’ hebben, zoals ongeduldig zijn, resultaatgericht en de behoefte om ‘connected’ te zijn? Met andere woorden: worden deze kenmerken niet veel meer zichtbaar omdat Internettechnologie dit mogelijk maakt?”
Ik denk dat dit absoluut waar is. Als je kijkt naar kleine kinderen vindt je al deze kenmerken terug: ze zijn nieuwsgierig, zoeken gezelschap op, en gaan dingen leren omdat ze iets willen gaan doen of bereiken.
Met de vooruitgang in scanningstechnieken is de laatste jaren erg interessant onderzoek kunnen gebeuren naar de hersenen. Resultaten hiervan bevestigen dat de hersenen ook het beste leren door sociale interactie en in een betekenisvolle context.
Ik heb een aantal links naar artikels verzameld op de website van het Platform voor Democratische Scholen. Je kan ze terugvinden op http://www.democratischescholen.nl/index.php/PDS/Neuro-Biologie
beste groeten,
Tuur
http://tuurdemeester.blogspot.com