Onderwijs wordt aantrekkelijk door het op YouTube te plaatsen

De Washington Post wijdt een artikel aan onderwijsinstellingen die college ’s opnemen en deze via YouTube of iTunes  vrij toegankelijk maken.


For schools, the courses can bring benefits, luring applicants, spreading the university’s name, impressing donors, keeping alumni engaged.

Het onderwijs wordt hiermee aantrekkelijker voor een breder publiek, schrijft de ‘Post’. Denk daarbij ook aan lerenden uit Derde Wereld landen. Uiteraard heb je wel te maken met intellectueel eigendom. Ook is onderwijsmateriaal vaak cultureel gebonden. En nucleaire kennis zul je ongetwijfeld ook niet op deze manier mogen verspreiden.

Volgens dit artikel investeert het MIT jaarlijks 4 miljoen dollar in het toegankelijk maken van leerstof via Internet.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Ik geloof echt dat het statement van jouw titel waar is. Wat ‘vroeger’ gold , nl. dat ‘ohne Medien nichts läuft’, geldt volgens mij zeker ook vandaag na de opmars van de nieuwe media. Wat dus niet op YouTube te zien is, is niet gezien.
    Nieuwjaarsgroetjes (om correct te zijn vandaag eigenlijk Driekoningengroetjes)
    janien

  2. De titel is voor mijn gevoel juist niet waar. Onderwijs wordt breder toegankelijker maar dat is iets anders dan aantrekkelijker.
    Zelf kijk ik graag naar vodcasts van MIT, MoMA en TED maar alleen naar mensen met een inspirerend verhaal. De zoveelste video van een matige docent kijk je toch niet meer? Het opnemen en publiceren van een matig verhaal maakt het niet aantrekkelijker.
    Hartelijke groeten, Marcel

  3. @Janien en @Marcel: bedoeld wordt dat filmpjes op YouTube als PR voor de onderwijsorganisatie werken. Het ’trekt’ nieuwe studenten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *